در این بخش بیوگرافی میترا رفیع بازیگر معروف سینما و تلویزیون را مرور میکنیم. بیوگرافی میترا رفیع از بازیگران زن خوب و توانمند کشورمان که بیشتر او را با سریال بی همگان به یاد می آوریم ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی میترا رفیع آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.
میترا رفیع چند سال سن دارد؟
میترا رفیع مجرد است یا متاهل؟
تحصیلات میترا رفیع چقدر است؟
میترا رفیع فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟
خلاصه بیوگرافی میترا رفیع
نام اصلی | میترا رفیع |
تاریخ تولد | 12 آذر 1373 |
تحصیلات | فوق لیسانس بازیگری |
پیشه | بازیگر و کارگردان |
سالهای فعالیت | 1379 تاکنون |
وضعیت تاهل | مجرد |
قد | 172 سانتی متر |
بیوگرافی میترا رفیع
بیوگرافی میترا رفیع را این گونه شروع میکنیم :
میترا رفیع متولد 12 آذر 1373 در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون است.
قد میترا رفیع
در بیوگرافی میترا رفیع بهتر است بدانید او از بازیگران خوش استایل با قد بلند 172 سانتی متر می باشد.
تحصیلات
فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس بازیگری از دانشگاه هنر تهران می باشد که از تئاتر فعالیت خود را شروع کرد سپس جلوی دوربین رفت و تجربه کارگردانی هم دارد
بیوگرافی خانواده میترا رفیع
پدر ایشان سال هاست که فوت کرده و دارای یک خواهر و خواهرزاده است.
او در پستی اینستاگرامی درمورد پدرش نوشته:
مـن چگونه توانسته ام
همه ی سال هاي عمرم را
از مرگ
بیشتر از «نداشتنت» بترسم؟
پدر!
آیا شـما هم
مـا زندگان را خواب میبینید؟
«تـو تنها مردهاي هستی کـه هیچوقت از او نترسیدم.»
حتی زندگی هم بـه اندازهي تـو، زنده نبود.
اعداد بـه چـه درد میخورند؟
وقتی قرار نبود شمردن سالهاي عمرت
چندان طول بکشد؟
مـن روزی با تـو خداحافظی کردم
کـه هنوز
بـه حد کافی بـه تـو درود نکرده بودم…
ازدواج و وضعیت تاهل میترا رفیع
بیشترین جستجوها در بیوگرافی میترا رفیع درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.
میترا رفیع هنوز ازدواج نکرده و مجرد می باشد.
شروع فعالیت هنری میترا رفیع
میترا رفیع بازیگری در تئاتر را با نمایش نامه های باغ آلبالو، مونولوگ کافه پولشری، اسب های پشت پنجره، دوزخ و نقطه چین ها تجربه کرده است.
سابقه کارگردانی
خانم بازیگر کارگردانی دو نمایش «یه جوری مثلِ …» و «از این تاریکی» و «بکی شارپ» را نیز تا کنون تجربه کرد است که یک جوری مثلِ … برای جشنواره پاکستان نیز دعوت شده بود. میترا رفیع علاوه بر بازیگری به عنوان کارگردان هنری در تولیدات یک فصل از شبکه امید صدا و سیما حضور داشته است.
ورود به سینما
شما در حال مطالعه بیوگرافی میترا رفیع در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
در قاب تلویزیون
او در سریال آخرین پناه نیز حضور موفقی داشته است.آخرین پناه سریالی بهکارگردانی شاهین باباپورو تهیه کنندگی داوود شاه بابایی است که میترا رفیع در آن در کنار بازیگرانی چون محمود پاکنیت، افسانه چهرهآزاد، محمدعلی کشاورز، فلور نظری، ابوالفضل میری و مهوش وقاری به ایفای نقش پرداخته است.
شهرت میترا رفیع بازیگر نقش الناز در بی همگان
در سال 1401 هم با سریال بی همگان و در نقش الناز یوسفیان کنار چهره هایی چون مهدی سلطانی و نسرین بابایی به تلویزیون بازگشت
درباره علت قبول این نقش می گوید؛ برای من واکاوی این کاراکتر و بررسی خواستگاه اجتماعی و عاطفی اش جذاب بود
هر نقش، تکه ای از وجودم
هر نقشی که با آن مواجه می شوم، در زمان تولید اثر، تکّه ای از جانم می شود
چه بگویم از لحظاتی که با (الناز یوسفیان) گذراندم؟ هربار که گریست با او گریستم و قلبم شکست، هربار که امیدوار شد، قلبم روشن شد از نور امید
بله، حقیقت این است که من با نقشم می خندم، می گریم، اعتماد می کنم، گریزان می شوم، می مانم و ادامه می دهم تا لحظه ی پایان.
او در حال حاضر مشغول بازی در نقش گلنار در سریال گیلدخت نیز میباشد.
گفتگوی خواندنی با میترا رفیع
در پایان برای آشنایی بیشتر با بیوگرافی میترا رفیع میتوانید مصاحبهای کوتاه با ایشان را بخوانید.
متن مصاحبه میترا رفیع با بهانه بازی در نقش الناز در سریال بی همگان:
کمی از فیلمنامه و ایدهی این کار بگویید. فیلمنامهی این مجموعه چه ویژگیهایی داشت که آن را پذیرفتید؟
از آنجا که این سریال درامی اجتماعی و خانوادگیست جهانش به جهان اکثر ما نزدیک است؛ پس دربارهی پیرنگ این اثر باید بگویم که در لحظهی اول شنیدنش برایم جذاب بود و به عنوان دختری جوان که در جامعهای مشابه به جامعهی (الناز یوسفیان) زندگی میکنم مشتاق بودم که سرنوشت (الناز) را بشنوم و چگونگی مقابله او با سرنوشتش برایم پرسش بزرگی بود که در روند مطالعه و بررسی فیلمنامه به پاسخش رسیدم. در این بحث کوتاه، ویژگیهای دراماتیک این فیلمنامه را کنار میگذارم و صرفاً دربارهی وجود انسانهایی که ما به اِزای ِ واقعیِ (الناز) هستند و در جامعهی ما و در کنار ما در حال زندگی هستند صحبت میکنم.
دختران یا پسرانی که همواره برای رسیدن به خواستههایشان صادقانه تلاش کردهاند و از جان و آسایش و زمانشان چشم پوشیدهاند، اما به دلیل مشکلاتی که مثل گیاهان خودرو سر راه آنها سبز میشوند، ناکام و ناآرام باقی میمانند. به هر حال منظور من این است که النازها فراوانند؛ جوانان جسور و پرشوری که همه را مثل خودشان صاف و صادق میبینند، ولی مختصاتی که در حوزهی اختیار و ارادهی آنها نیست، زندگی را برایشان به گونهای ترتیب میدهد که از وضعیت مطلوب فرسنگها دور بمانند. شاید من و هر کدام از ما به نوعی یک (الناز) باشیم. برای من واکاوی این کاراکتر و بررسی خاستگاه اجتماعی و خاستگاه عاطفیاش جذاب بود.
بازیگران معمولا در خلق کاراکترهای ملودرام لازم نیست که به دنبال مابه ازای خارجی بروند. از نقشآفرینی در این کار (خانوادگی_ملودرام) و چگونگی رسیدن به نقشتان برایمان بگویید؟
این پرسش در ذهن شما دربارهی نحوهی مواجههی من با یک نقش مشخص؛ یعنی (الناز یوسفیان) بوجود آمده. اما در حقیقت پرسشی کلّی است و اگر بخواهم به آن پاسخ بدهم بهتر است دربارهی شیوهی بازیگریام بگویم. یافتن و تحلیل ما به ازای یک شخصیت نمایشی در جهان واقعی گاهی کمک کردن به هنرپیشه است و گاهی آسیب زدن به کار اوست. چرا که در بعضی از کارها صرفا باید جهان عاطفی و خاستگاه فرهنگی و طبقهی اجتماعی آن نقش مورد مطالعه قرار بگیرد و هنرپیشه با اندوختهی اطلاعاتیاش درباره نقش و بهرهگیری از تجربهی زیستی خودش به شخصیت جان بدهد.
البته بعضاً تصور میشود که هرچه شخصیت به جهان هنرپیشه نزدیکتر باشد؛ آفرینش آن نقش سهلتر خواهد بود، شاید در نگاه اول به دلیل نزدیک بودن سن و ظاهر الناز به خودم یا شباهتهای دیگر، اینگونه به نظر برسد که بازی در نقش این دختر کار آسانی بوده اما در واقع کشف پیچیدگیهای عاطفی این نقش و همزمان به کارگیری تجربهی زیستی خودم به ظرافت بسیاری احتیاج داشت و از طرفی خیلی از خُلقیات، امکانات و شرایط خانوادگی (الناز) از من دور بود پس تلاش کردم با شبیهسازی عاطفی و گاهی بهرهگیری از «تخیلِ فعّال» و تخیل کردن فضایی که باید در آن قرار میگرفتم سراغ این نقش بروم. از سویی دیگر هم کمکها و راهنماییهای کارگردان و گروه برایم مایهی دلگرمی بود.
ایفای این نقش چه تاثیری در خودتان داشته است؟
هر نقشی که با آن مواجه میشوم، در زمان تولید اثر، تکّهای از جانم میشود. چه بگویم از لحظاتی که با (الناز یوسفیان) گذراندم؟ هربار که گریست با او گریستم و قلبم شکست. هربار که امیدوار شد، قلبم روشن شد از نور امید. بله، حقیقت این است که من با نقشم میخندم، میگریم، اعتماد میکنم، گریزان میشوم، میمانم و ادامه میدهم تا لحظهی پایان. تا روزی که ناگزیر به ترک کردن آن نقش شوم. این آرزو که «ای کاش عمر نقش تمام نشود» همواره در دل من بیدار است. البته چیزهای بسیاری هست که میتوانم دربارهی تأثیر نقش بر بازیگر بگویم. در واقع موضوع پایاننامهی فوقلیسانسم هم با این ماجرا بیارتباط نبود. چگونگی خلق نقش و چگونگی ترک نقش با نگاهی به تعالیم «یرژی گروتوفسکی» مسئلهای بود که مطرح کردم.
هم آنگونه که از کلانترین و تأثیرگذارترین اعضای گروه گرفته تا خردترین افراد گروه برای رساندن بازیگر به شرایطی مطلوب در جهت خلق نقش تلاش میکنند و همهی تمهیدات اجرائی برای قرار گرفتن بازیگر در جایگاه شخصیت دراماتیک در نظر گرفته میشود، همانگونه هم باید برای ترک کردن نقش تلاش کرد و تمهیداتی اندیشید، که این دفعه بار تمام این مسئولیت بر دوش خود بازیگر است و این عملی برای مراقبه و نگهداری از سلامت خود اوست.
بنا به دریافت شخصی من اگر یک بازیگر مدت طولانی دست به آفریدن کاراکترهای گوناگونی بزند، که هر کدام از جهت عاطفی و اجتماعی با هم متفاوت باشند و هرگز هم برای ترک کردن آن نقشها تمرینی نکند و هیچ فرآیندی را برای فاصله گرفتن از آن نقشها طی نکند همواره بخشی از روحش، ذهنش و عواطفش درگیر آن کاراکترها باقی خواهد ماند. پس فکر میکنم همانطور که برای رسیدن به نقش تلاش میکنیم برای فاصلهگرفتن از نقش هم باید تلاش کرد. این قطعاً همان کاریست که به سلامت روان و قلب بازیگر میانجامد و در نهایت ضمیر، غریزه و احساسات او را آمادهی کِشتِ بذر نقشی تازه میکند.
از همکاری با «بهرنگ توفیقی» و «اصغر هاشمی» بگویید؟
زمانی که قرار شد من در این پروژه همکاری کنم؛ آقای بهرنگ توفیقی بودند که در پروسهی پیشتولید حاضر بودند و زحمت ساخت نیمهی نخست تولید سریال را ایشان به عهده داشتند و از نیمهی کار آقای اصغر هاشمی در سمت کارگردان به پروژه پیوستند و کار را پیش بردند. هر دو زحمت بسیار کشیدند و به ایشان خسته نباشید میگویم و از همراهی و هدایتشان ممنونم. به هرحال طبیعی است که تفاوتهای در جهانبینی و زیباییشناسی ایشان وجود داشته باشد، اما نکتهای که باعث انسجام اثر میشد، فیلمنامه بود و این که هر دو هنرمند با وفاداری به خط داستانی و فیلمنامه، گروه را هدایت میکردند و این امر باعث شد کار یکپارچگی خود را تا حدودی حفظ کند.
حضور آقای رضایی، مدیر فیلمبرداری نیز به تداوم زیباییشناسی و یکدستی قاببندیها که از ابتدای فیلمبرداری شکل گرفته بود بسیار کمک کرد. اما خب، تجربه با دو کارگردان در یک اثر واحد رخدادی است که در سینمای جهان به کَرّات دیده میشود و گاهاً سریالها و فیلمها حتی با دو یا چند کارگردان تولید میشوند. دلیل انسجام و نقطه اشتراک تمام کارگردانهای یک اثر همان فیلمنامهاست. و البته آقای هاشمی هم با توجه به نیمهی نخست سریال که ساختهی آقای توفیقی بود تا حدودی همان جهانبینی را دنبال میکردند تا از دو دست شدن کار جلوگیری شود. من همینجا دست تمام کسانی که در این راه یاریام کردند به مهر میفشارم و از آقای مهام، آقای توفیقی و آقای هاشمی سپاسگزارم.
کمی از فعالیت این روزهایتان بگویید. مشغول بازی در کاری هستید؟
چند روزی بعد از اتمام فیلمبرداری سریال «بیهمگان» به استراحت و گذراندن وقت با خانواده و دوستان پرداختم و حالا هم در خلال مطالعه کتابهای تازهای که برای تعطیلاتم خریدهام و آثار نویسندگان معاصر هستند، هم شروع به نقّاشی کردهام و مثل قبل نقاشی میکشم و تمرکزم را افزایش میدهم، هم دوباره تمرینات ورزشیام که در اواخر تولید به دلیل فشردگی کار از آنها دور مانده بودم را آغاز کردهام. همچنین این روزها در حال فکر کردن به سه فیلمنامه و سه نقش پیشنهاد شده برای آغاز کاری جدید هستم که دو نقش را بیشتر و جدیتر از آن دیگری بررسی میکنم. همزمان اخبار روز را نیز دنبال میکنم و امیدوارم مردم کشورم همواره آرام و شاد باشند که لایقِ شادی و آرامشند.
حرف آخر و اگر صحبتی درباره سریال دارید بفرمایید.
ابتدا از توجه و محبت شما ممنونم. در آخر هم امیدوارم مخاطبان سریال «بیهمگان» از دیدن این مجموعه لذّت ببرند.
جوایز و افتخارات میترا رفیع
- جایزه بهترین بازیگر زن برای نمایشِ «خیابانی» از جشنواره فجر(سال 1386)
- جایزه بهترین بازیگری زن از جشنواره تئاتر تک نفره نیاوران(سال 1385)
- جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره تئاتر دانشگاهی(سال 1391)
- کاندید بهترین بازیگر زن از جشنواره تئاتر دانشگاهی ۹۲
- جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره مونولوگ دانشگاه های هنر(سال 1392)
- جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره مونولوگ دانشگاه های هنر(1392)
صفحه اینستاگرام میترا رفیع
میترا رفیع ، از سلبریتی های فعال در اینستاگرام بوده و ظرف چند سال اخیر 321 پست به اشتراک گذاشته که بررسی اینستاگرامش، در واقع مروری است بر بیوگرافی میترا رفیع و فعالیت هنری ایشان در عرصه سینما و تلویزیون. لذا برای آشنایی با سبک زندگی دیجیتالی میترا رفیع و پشت صحنه فیلم ها و سریال هایی که ایشان در آن نقش آفرینی کرده است و بیوگرافی میترا رفیع ، به اینستاگرامش مراجعه کنید. آدرس اینستاگرام میترا رفیع @mitra_rafee میباشد و بیش از 42هزار دنبال کننده دارد.