فیلم قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon) محصول 2023 یک اثر آمریکایی در شرف اکران در ژانر درام جنایی وسترن به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است که فیلمنامه آن را اریک راث و اسکورسیزی بر اساس کتابی به همین نام اثر دیوید گرن نگاشتهاند. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم قاتلان ماه گل و همینطور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم قاتلان ماه گل منتشر شده میخوانید.
کارگردان فیلم قاتلان ماه گل چه کسی است؟
فیلم قاتلان ماه گل کی میاد؟
موضوع فیلم قاتلان ماه گل چیست؟
اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم قاتلان ماه گل چیست؟
مشخصات فیلم قاتلان ماه گل
نام فیلم | قاتلان ماه گل |
کارگردان | مارتین اسکورسیزی |
تهیهکنندگان | دن فریدکین، اما تیلینگر کوسکوف، مارتین اسکورسیزی، بردلی توماس، لئوناردو دی کاپریو |
نویسنده | اریک راث مارتین اسکورسیزی |
بر پایه | قاتلان ماه کامل اثر دیوید گرن |
موسیقی | رابی رابرتسون |
کشور سازنده | ایالات متحده |
ژانر | درام جنایی وسترن |
توزیعکننده | پارامونت پیکچرز |
تاریخهای انتشار | ۶ اکتبر ۲۰۲۳ (ایالات متحده) |
مدت زمان | 206 دقیقه |
شرکتهای تولید | اپل تیوی استودیوز ایمپرتیو اینترتینمنت تولیدات سیکلیا اپین وی پروداکشنز |
هزینه فیلم | ۲۰۰ میلیون دلار |
فروش گیشه | – |
لیست بازیگران فیلم قاتلان ماه گل
- لئوناردو دیکاپریو
- رابرت دنیرو
- جسی پلمونس
- لیلی گلداستون
- تانتو کاردینال
- کارا جید مایرز
- جنی کالینز
- جیلیان دیون
- ویلیام بلو
- لوئیس کانسلمی
- جیسون ایزبل
- استورجیل سیمپسون
- تاتانکا مینز
- مایکل ابوت جونیور
- پت هیلی
- اسکات شپرد
- گری باسارابا
- استیو ایستین
- بری کوربین
- برندن فریژر
- جان لیسگو
عوامل فیلم قاتلان ماه گل
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
- تهیهکننده:دن فریدکین، اما تیلینگر کوسکوف، مارتین اسکورسیزی، بردلی توماس
- نویسنده:اریک راث، مارتین اسکورسیزی
- موسیقی: رابی رابرتسون
- فیلمبردار: رودریگو پریتو
- تدوینگر: تلما شونمیکر
معرفی فیلم قاتلان ماه گل
Killers of the Flower Moon فیلمی نزدیک به اکران آمریکایی٬ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و فیلمنامهای از اریک روث میباشد.فیلم قاتلان ماه گل براساس کتابی به همین نام به نویسندگی دیوید گران است. لئوناردو دیکاپریو و رابرت دنیرو بازیگران این فیلم میباشند.
این هفتمین بار است که دی کاپریو جلوی دوربین اسکورسیزی رفته است و یازدهمین باری که دنیرو برای اسکورسیزی بازی میکند. دو ستاره هالیوودی این ماجرا یعنی دنیرو و دی کاپریو هم قبلا 4 بار همبازی بوده اند و البته فیلم قاتلان ماه گل بالاخره نقطه ای است که هر سه ستاره نامدار در آن هم را ملاقات کردند و شاهد فیلمی خواهیم بود که اسکورسیزی، دنیرو و دی کاپریو در آن همزمان حضور دارند. نکته جالب این ماجرا آن است که اساسا دنیرو کاشف استعداد دی کاپریو بود. او در فیلم This Boy’s Life در سال 1993 توجهش به بازی لئوناردوی جوان جلب شد و او را به اسکورسیزی معرفی کرد و این سرآغاز همکاری بلند مدت آقای کارگردان و ستاره ای به اسم دی کاپریو شد.
تولید فیلم 200 میلیون دلاری مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) به نام Killers of the Flower Moon که یک درام جنایی و وسترن است، قرار بود در ماه مارس 2020 آغاز شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این پروژه با وقفه مواجه شد. حالا اما این وقفه در ماه مارس سال 2021 (اسفند ماه 1399) پایان یافت و فیلمبرداری فیلم قاتلان ماه گل در اواخر زمستان شروع شد
فیلم قاتلان ماه گل بر اساس یک کتاب ناداستان پرفروش به نام Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI نوشته دیوید گران (David Grann) ساخته شده است. این فیلم تولید کمپانی اسکورسیزی به نام Sikelia Productions و کمپانی لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio) به نام Appian Way Productions است و توسط Paramount Pictures و Apple TV+ عرضه خواهد شد. فیلم وسترن قاتلان ماه کامل بودجه 200 میلیون دلاری دارد که این بیشترین بودجهای است که تا کنون برای فیلمی که در ایالت اکلاهما ساخته میشود سرمایهگذاری شده است. با توجه به کارگردان و بازیگران قوی که این فیلم دارد به احتمال قوی فیلم Killers of the Flower Moon یکی از بهترین فیلم های 2023 خواهد بود.
خلاصه داستان فیلم قاتلان ماه گل
در فیلم قاتلان ماه گل : داستان تحقیقات افبیآی درباره قتل اعضای قبلیه بومی آمریکایی اوسیج در شهر اوسیج اوکلاهاما را بازگو میکند. با کشف نفت در زمینهای این قبیله در دهه ۲۰ میلادی، قتلهایی رخ داد و همین نیز باعث شد تا افبیآی به اینجا بیاید و شروع به تحقیق بکند.
زمان پخش فیلم قاتلان ماه گل
فیلم قاتلان ماه گل افتتاحیهٔ جهانی خود را در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در مهٔ ۲۰۲۳ داشت. این فیلم سپس در ۶ اکتبر ۲۰۲۳ در سینماهای منتخب اکران محدودی خواهد داشت و بهوسیلهٔ پارامونت پیکچرز در ۲۰ اکتبر اکران گستردهٔ خود را در ایالات متحده آغاز خواهد کرد. این فیلم همچنین برای انتشار استریمینگ نامشخصی در اپل تیوی پلاس برنامهریزی شدهاست.
بازیگری که فیلمنامه قاتلان ماه کامل را تغییر داد
نویسنده فیلمنامه فیلم قاتلان ماه گل اریک راث است او در مصاحبه با مجله ورایتی گفته است که در ابتدا تلاش کرده بود کاملا به کتاب اصلی وفادار بودم و قریب 5 سال هم روی فیلمنامه کار کردم. دی کاپریو اما در مورد فیلمنامه نظر متفاوتی داشت و دیالوگ بین نویسنده و این بازیگر نهایتا منجر به یک توافق دو طرفه میشود. ابتدا هم قرار بوده است لئوناردو دی کاپریو در نقش مأمور FBI در فیلم ظاهر شود که این تصمیم تغییر میکند و بنا است حالا دی کاپریو را در فیلم در نقش برادرزاده یکی از قاتلان این قتلهای سازماندهی شده ببینیم.
فیلم قاتلان ماه گل بیست و ششمین فیلم بلند اسکورسیزی و ششمین همکاری دیکاپریو و این کارگردان افسانهای است. جایی که دیکاپریو فراتر از یک سوپراستار در فیلم ایفای نقش کرده است. میتوان گفت او با پرسیدن درست ترین سوال ممکن از مارتین اسکورسیزی مسیر روایت فیلم را تغییر داده و اساسا در این سوال و جواب فیلم بافت و ساخت بهتری پیدا کرده است. برای فهم بهتر این موضوع اجازه بدهید کمی به عقب برگردیم زمانی که اسکورسیزی و اریک راث فیلمنامه ای را در نظر داشتند که نقطه روایتش بیشتر در اداره تحقیقات متمرکز بود. به نظر میرسد این دو در ابتدا قصد داشتند به مثاله یک ماجرای جنایی پازل در هم قتلها را در مسیر دید مخاطب قرار دهند و سلسله عملیات پلیسی گرهگشایی داستان را به عهده داشته باشد.
در طرح اولیه دیکاپریو هم بنا بود نقش تام وایت، محقق اصلی ماجرا را بازی کند. بعدتر دیکاپریو در یک گفتگوی مهم از اسکورسیزی پرسیده بود قلب این داستان کجا است؟ برای پاسخ به این سوال اسکورسیزی با اوسیجها ارتباط بیشتری گرفت و معاشرت با آنها را آغاز کرد تا در مورد تاریخ، مبارزت آنها و چالشهایشان مسائل بیشتری درک کند. نقطه عطف درخشان ماجرا همینجا اتفاق افتاد. از یک سمت سابقه درخشان اسکورسیزی و توانایی او در ارائه ظرائف انسانی کاراکترها و تفسیرهای اجتماعی درخشان و از طرف دیگر جوهره انسانی روایت که حالا برای اسکورسیزی آشکارتر میشد. نتیجه تغییر مسیر فیلم قاتلان ماه کامل بود و پنجره روایت به جای آنکه صرفا در دفتر تحقیقات باز شود جوهره انسانی اوسیجها را هم در بر گرفت؛ مردمی که برای تاب آوری و ادامه زندگی انعطاف به خرج دادند و تلاش بسیاری کردند.
به این صورت ما با اثری روبرو هستیم که علاوه بر قدرت کارگردانی اثری وامدار قدرت همدلی و توانایی شنیدن او است؛ جایی که فوق ستارهای مانند دی کاپریو درست ترین سوال را میپرسد، اسکورسیزی به بهترین صورت برای آن پاسخی پیدا میکند.
دی کاپریو: این فیلم یک شاهکار است
دی کاپریو سالهاست در سطح اول سینمای جهان کار کرده و بازیگر پرکاری محسوب میشود. او بعد از پایان فیلمبرداری فیلم قاتلان ماه کامل گفته بود این فیلم یک شاهکار از آب درآمده است. با توجه به سابقه او باید این حرف را جدی گرفت. احتمالا علاقمندان سینما پس از اکران فیلم، از تجربه تماشای فیلم به عنوان تماشای یک شاهکار یاد خواهند کرد.
آیا میدانستید؟
- جورج کلونی قبل از روی کار آمدن مارتین اسکورسیزی به عنوان کارگردان، علاقه خود را برای کارگردانی یک اقتباس سینمایی از کتاب غیرداستانی دیوید گرن، “فیلم قاتلان ماه گل” ابراز کرده بود.
- مارتین اسکورسیزی گفته بود وقتی اثر دیوید گرن یعنی قاتلان ماه کامل را برای اولین بار خواندم، همانجا فهمیدم من این داستان را حتما روزی به فیلم تبدیل خواهم کرد. او چند ساعت با رئیس بازماندگان اوسیج ها هم حرف زد و مذاکره کرد تا در فیلمبرداری و ساخت فضای زمانی فیلم به او کمک کنند.
- از سال 2017 همه حدس میزدند که رابرت دنیرو در این فیلم بازی خواهد کرد. اتفاقی که اسکورسیزی آن را با پستی در اینستاگرامش تایید کرد و مشخص دنیرو در این فیلم نقش دیوید هیل را خواهد داشت.
- در سال 2007 وقتی مارتین اسکورسیزی جایزه اسکار را برنده شد در سخنرانی اش اعلام کرد دوست دارد برای دوازده سال دیگر هم با دی کاپریو کار کند و این اتفاق البته بیشتر هم افتاد؛ شاهدش شاهکاری به اسم قاتلان ماه کامل.
- زمان فیلم 3 ساعت و بیست دقیقه است.
- لی لی گلدستون در دوران شیوع کوید به فکر تغییر شغل بود. او در حین ثبت نام در دوره تحلیل داده بود و در حین وارد کردن اطلاعات حساب کاربری خود بود که ایمیل دعوت به ملاقات با اسکورسیزی به دست او رسید. نوتفیکیشن این پیام مسیر زندگی او را تغییر داد.
پوستر فیلم قاتلان ماه گل
بیوگرافی بازیگران فیلم قاتلان ماه گل
لئوناردو دی کاپریو در نقش ارنست برکهارت
لئوناردو دی کاپریو بازیگر و تهیه کننده آمریکایی متولد 11 نوامبر 1974 برابر با 20 آبان 1353 است. وی بیشتر به خاطر بازی در فیلمهای تاریخی و زندگینامهای شناخته میشود و جوایز و افتخارات زیادی دارد؛ از جمله یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا و سه جایزه گلدن گلوب. تا سال 2019 فیلمهای او بیشتر از 7.2 میلیارد دلار در جهان فروش داشتند و او تا کنون 8 بار در میان گرانترین بازیگران جهان قرار گرفته است.
دی کاپریو کارش را در اواخر دهه 80 میلادی با تبلیغات تلویزیونی شروع کرد. در اوایل دهه 90، او در سریالهای مختلف نقشهایی کوچک به دست آورد و سپس با فیلم This Boy’s Life در سال 1993 وارد سینما شد و در همان سال در فیلم What’s Eating Gilbert Grape نیز بازی کرد. وی سپس با بازی در فیلمهای عاشقانه Romeo + Juliet و Titanic به شهرتی جهانی رسید. دی کاپریو سپس با بازی در فیلمهای جنایی Catch Me If You Can و Gangs of New York در سال 2002 بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
از فیلمهای دیگر لئوناردو دی کاپریو میتوانیم به آثاری چون فیلم زندگینامهای The Aviator محصول سال 2004، فیلم جنایی The Departed محصول سال 2006، فیلم درام عاشقانه Revolutionary Road محصول سال 2008، فیلم علمی تخیلی Inception محصول سال 2010، فیلم وسترن Django Unchained محصول سال 2012، فیلم زندگینامهای The Wolf of Wall Street محصول سال 2013، فیلم درام The Revenant محصول سال 2015 و فیلم درام کمدی Once Upon a Time in Hollywood اشاره کنیم.
رابرت دنیرو در نقش ویلیام هیل
رابرت دنیرو (Robert De Niro) بازیگر، تهیه کننده و کارگردان آمریکایی متولد 17 آگوست 1943 برابر با 25 مرداد 1322 است. وی بیشتر به خاطر همکاریهایش با مارتین اسکورسیزی شناخته میشود و جوایز و افتخارات زیادی به دست آورده است؛ از جمله دو جایزه اسکار و یک جایزه گلدن گلوب.
برخی از آثار معروف رابرت دنیرو عبارتند از فیلم جنایی Mean Streets محصول سال 1973، فیلم Taxi Driver محصول سال 1976، فیلم ورزشی Raging Bull محصول سال 1980، فیلم جنایی Once Upon a Time in America محصول سال 1984، فیلم Goodfellas محصول سال 1990، فیلم درام جنایی Heat محصول سال 1995، فیلم ترسناک Hide and Seek محصول سال 2005، فیلم عاشقانه Silver Linings Playbook محصول سال 2012، فیلم Joker محصول سال 2019 و فیلم کمدی The War with Grandpa محصول سال 2020.
لیلی گلداستون در نقش مولی برکهارت
لیلی گلداستون (Lily Gladstone) بازیگر آمریکایی متولد 2 آگوست 1986 برابر با 11 مرداد 1365 است. برخی از آثار او عبارتند از فیلم Winter in the Blood محصول سال 2013، فیلم درام Certain Women محصول سال 2016، فیلم Walking Out محصول سال 2017 و فیلم درام First Cow محصول سال 2019.
جسی پلمونس در نقش تام وایت
جسی پلمونس (Jesse Plemons) بازیگر آمریکایی متولد 2 آوریل 1988 برابر با 13 فروردین 1361 است. او کارش را در کودکی شروع کرد و با بازی در سریال Friday Night Lights شناخته شد. وی سپس در فصل پنجم سریال Breaking Bad و فیلم دنباله آن یعنی El Camino: A Breaking Bad Movie محصول سال 2019 بازی کرد. وی برای بازی در فصل دوم سریال Fargo نامزد جایزه امی شد. سپس برای بازی در سریال Black Mirror برای بار دوم نامزد جایزه امی شد.
برخی از دیگر آثار این هنرپیشه عبارتند از فیلم روانشناختی The Master محصول سال 2012، فیلم تاریخی The Homesman محصول سال 2014، فیلم Bridge of Spies محصول سال 2015، فیلم سیاسی Vice محصول سال محصول سال 2018، فیلم The Irishman محصول سال 2019 و فیلم ضد وسترن The Power of the Dog محصول سال 2021.
نقدها و نمرات فیلم قاتلان ماه کامل
استاد مسلم ژانر تریلر تبهکاری بار دیگر به سینما بازگشته است. مارتین اسکورسیزی کارگردان نامدار آمریکایی که اکنون در هشتاد سالگی خود به سر میبرد، بعد از گذشت چهار سال و آخرین ساختهی خود «مرد ایرلندی»، با فیلم «قاتلان ماه کامل» قدم به شهر کن گذاشته است.
اسکورسیزی به مانند سایر جوایز مهم سینمایی، در جشنوارهی کن نیز درخشیده است و سابقهی دریافت نخل طلا برای فیلم «راننده تاکسی» و جایزهی بهترین کارگردانی برای فیلم «پس از ساعات اداری» را در کارنامهی خود دارد اما جدیدترین فیلم او امسال در خارج از بخش رقابتی به نمایش در آمد. هر چند که به رغم عدم حضور این فیلم در بخش رقابتی برای کسب نخل طلا، همهی نگاهها به فرش قرمز و روز اکران این فیلم دوخته شده بود. چرا که این فیلم که با سرمایهگذاری اپل ساخته شده است، دو بازیگر توانمند و محبوب اسکورسیزی یعنی لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو را در یک قاب قرار داده است و حاضران پس از تماشای این فیلم ۳ ساعت و ۲۶ دقیقهای، ده دقیقه ایستاده آن را تشویق کردند.
وسترن تریلر مارتین اسکورسیزی که دربارهی جنایات واقعی است، روایتی از قتلهای سرخپوستان قبیلهی اوسیج در سالهای دههی ۱۹۲۰ است که بر اساس کتاب ناداستانی به همین نام نوشتهی دیوید گرن ساخته شده است. مالی بورخارت (با بازی لیلی گلداستون) زنی از بومیان قبیلهی اوسیج است که به شکلی غیرمنتظره تبدیل به فردی ثروتمند میشود آن هم به این دلیل که زیر زمینهایی که تصور میشد بیحاصل و بهدردنخور است و آنها روی این زمینها زندگی میکنند، منابع غنی نفت نهفته است.
با وجود چنین ثروت عظیمی، سفیدپوستها رفتاری نژادپرستانه و بچگانه با بومیان این قبیله دارند و آنها برای اینکه حق استفاده از درآمد حاصل از فروش نفت استخراجشده را داشته باشند و آن را خرج کنند، نیاز به وجود یک قیم سفیدپوست دارند. اینجاست که شخصیت ارنست (با بازی لئوناردو دیکاپریو) وارد ماجرا میشود، مردی جاهطلب، پولکی، بیثبات، نالایق و مطیع امر افراد بالادست خود که پس از خدمت در جنگ جهانی اول به آمریکا برگشته است تا در املاک وسیع عموی ثروتمندش شغلی برای خودش دست و پا کند.
اما این فرد ثروتمند کسی نیست جز ویلیام هیل (با بازی رابرت دنیرو). مردی خودبزرگبین که به روابط حسنهی خود با افراد قبیلهی اوسیج میبالد. او ارنست را به عنوان آدمی فرمانبردار برای انجام کارهای کثیف خود استخدام میکند و تشویق میکند تا با مالی ازدواج کند تا به این ترتیب بتواند به شکلی قانونی نسبت به اراضی نفتخیز و حقی که مالی نسبت به آن دارد، ادعای مالکیت کند و آنها را با فریبکاری و قربانیکردن افراد قبیله به تملک خود دربیاورد.
همهی منتقدان بر این باور هستند که مارتین اسکورسیزی بار دیگر اثری کمنظیر را به سینما هدیه داده است اثری که به رغم مدت زمان طولانیاش، لحظه به لحظهاش تماشایی است. فیلمی که شاید در نگاه اول یک اثر وسترن به نظر برسد اما اسکورسیزی امضای کار خود را زیر این فیلم هم زده است و با فیلمی روبهرو هستیم که رگههایی از خشونت گانگستری آثار قبلی این کارگردان را در خود دارد.
منتقدان نقشآفرینیهای این فیلم را نیز ستودهاند و به باور آنها دیکاپریو تصویر فردی طماع و احمق را که برای پول حاضر است حتی جان عزیز خود را بگیرد، به خوبی به تصویر کشیده است و از طرفی دنیرو هم موفق شده است تا چهرهی ارباب بدنام و فاسد آمریکایی را به خوبی از آب دربیاورد اما شاید شگفتی این فیلم، حضور لیلی گلداستون در نقش مقابل دیکاپریو است، بازیگری که کمتر نام او شنیدهایم اما با این حال اعتماد اسکورسیزی به این بازیگر سرخپوست جواب داده است و او به خوبی شیمی رابطهی عاشقانه را که در نهایت منجر به قربانیشدن او میشود، به نمایش درمیآورد.
گاردین – پیتر بردشاو
امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰
اسکورسیزی با همکاری اریک راث در مقام نویسنده، ترس وجودی و فزاینده از تولد قرن آمریکایی را به شکلی حماسی به تصویر کشیده است، داستانی هولناک از قتلهای زنجیرهای شبه نسلکشی که در آن پاکسازی گستردهی بومیان آمریکا از سرزمینشان شبیهسازی میشود. در پیش زمینهی درام، او ازدواج شعلهور از عشقی مسموم و پر از دروغ را جای داده است. این فیلم انعکاسی از کارهای نخست اسکورسیزی دربارهی خشونت گروههای تبهکار، وفاداری به این گروهها و دست آخر خیانت اجتنابناپذیر اعضای این گروه با ماموران دولتی را نیز در خود دارد، بدعهدی که رفتهرفته رخ مینماید اما در پایان این فیلم مثل همهی فیلمهای وسترن و شاید کل تاریخ مکتوب، تصویری از طمع بیامان و بیرحمانه برای تصرف زمین، منابع طبیعی و قدرت است.
اسکورسیزی داستانی غافلگیرکننده را به تصویر میکشد، با قاببندی جسورانه از کاراکترهای اوسیج که با بیملاحظگی بازیگران سفیدپوست نقش آنها را بازی کردهاند. این فیلم در مجموع جذاب است، داستانی که اسکورسیزی آن را به عنوان تاریخ اسرارآمیز قدرت آمریکا میبیند، خشونتی پنهان و همهگیر که لیوان آب روی میز انسانیت را آلوده میکند.
ورایتی – پیتر دبروج
امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰
یکی باید بپرسد که چه کسی به مارتین اسکورسیزی اجازه داده تا به مدت سه ساعت و نیم، دوباره وقایع کتاب «قاتلان ماه کامل» را تعریف کند. شما میتوانستید کتاب دیوید گرن را دربارهی توطئهی بیشرمانه علیه قبیلهی اوسیج برای دزدیدن منابع آنها در مدت زمان به مراتب کمتری بخوانید و چیزهای بیشتری هم از جی. ادگار هوور و سازمان جدیدالتاسیس افبیآی در آن زمان دستگیرتان میشد.
اما دربارهی اسطورهی سینما مارتین اسکورسیزی صحبت میکنیم. او سالها با عوامل اجرایی استودیوها بر سر اینکه چه چیزی را در تدوین حذف کند، دعوا و جدل دشته است و حالا بالاخره حق این را به دست آورده است تا داستان را آن گونه که میخواهد تعریف کند. مشکل اینجاست که در طول ۲۰۶ دقیقه، با فیلمی حماسی روبهرو نیستیم و این فیلم بیشتر شبیه یک مینیسریال است. البته این هیچ ایرادی ندارد به جز اینکه دیدن آن در سینما مناسب نیست.
اینجاست که باید کسی به مارتی بگوید که باید از مدت زمان فیلم کم کند. آنها باید قبل از شروع این کار را میکردند چون وقتی تصویربرداری کارهای اسکورسیزی شروع میشود، دیگر نمیتوان آن را خلاصه کرد. این فیلم داستانی باورپذیر دارد و اسکورسیزی و نویسندهی همکارش اریک راث به جای روایت حکایت متعارف کارآگاه ناجی سفیدپوستها، نگاهی اخلاقی و نیشدار به این انداختهاند که چگونه سفیدپوستان جنایتکار قتلهای گسترده را پیریزی و عملی کردهاند. این فیلم از نظر سبک کارگردانی شبیه کار یک فیلمساز جوان است. از همان دقایق ابتدایی جذاب است و تنش ملموس آن به شکلی روشمند توسط موسیقی متن رابی رابرتسون منعکس میشود اما این فیلم پیش میرود و پیش میرود تا اینکه تمامی کسانی که برایمان مهم بودند یا مردهاند، یا در حال مردن هستند یا پشت میلههای زندان گرفتار شدهاند و هنوز هم یک ساعت از فیلم باقی است.
یک کتاب قدیمی تاریخ قبیله اوسیج از خوانندگان خود میپرسد: «آیا گرگها را در تصویر میبینید؟» که شاید بتوان گفت خلاصهی چالشی است که اسکورسیزی برای تماشاگر خود تدارک دیده است. به جای اینکه درام فیلم به سکانس دادگاه منتهی شود و پایان مورد انتظار آن عملی شود، تلما شونمیکر تدوینگر کهنهکار و رفیق شفیق اسکورسیزی با حسن ختامی از برنامهی رادیویی که ما وقع را شرح میدهد، فیلم را به پایان میرساند. فرجامی بیرحمانه برای فیلمی که اینچنین طولانی بوده است و یادآوری از این نکته که هیچ کس به اسکورسیزی نه نمیگوید و اگر نه گفتن یک انتخاب بود، فیلم یک ساعت زودتر به پایان میرسید.
ایندیوایر – دیوید ارلیچ
امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰
این فیلم از ژانر خستهکنندهی درام دادگاهی نجات مییابد و در پایان به گواهی برای نبوغ جاودانهی اسکورسیزی در ساختن فیلم عاشقانه با فرجام بد تبدیل میشود و هیچ داستانسرایی در جهان بهتر از او نمیتواند خط نازک بین عشق و سو استفاده از آن را تیره و تار کند. شاید برداشت استعاری از رابطهی ارنست و مالی و ارتباطدادن آن به رابطهی بین سفیدپوستان و ملت اوسیج، جفایی در حق آن باشد اما غم و اندوه و سردرگمی که اسکورسیزی از این رابطه بیرون میکشد، به قدری قدرتمند است که عملا میطلبد تا در چنین زمینهی تاریخی گستردهای مورد بررسی قرار بگیرد.
برای فیلمساز خوش قریحه و باعظمتی مثل اسکورسیزی ساختن فیلمی متعادل از چنین داستانی کار دشواری است، کارگردانی که تواناییاش در روایت هر داستانی در برابر اعتراف نهایی او قرار میگیرد که شاید روا نبود تا او این داستان را تعریف کند. اما چه خوب یا چه بد، اسکورسیزی «قاتلان ماه کامل» را به داستانی تبدیل میکند که تنها او از پس روایت آن برمیآید. داستانی دربارهی طمع، فساد و روح لکهدار یک کشور که با باوری متولد شده است که میگوید سرزمینش به هر کسی متعلق است که به اندازهی کافی بیعاطفه و سنگدل باشد.
اسکرین دیلی – فینوالا هالیگان
امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰
برای بیش از ۶۰ سال یعنی به اندازهی نصف عمر سینما، مارتین اسکورسیزی فیلمهای آمریکایی بزرگی ساخته است و «قاتلان ماه کامل» هم یکی از آنها است آن هم به سیاق سنتی آن. تلاشی برای تصویرکشیدن روح یک ملت و طول و عرض گناهی که مرتکب شده است. اسکورسیزی با به حرکت درآوردن دوربین خود و به تصویرکشیدن سادگیهای کاملا آشکار گذشته، از جنایات واقعی که علیه قبیله اوسیج از بومیان آمریکا رخ داده است، وسترنی حماسی را بیرون میکشد و اثری مقدس، انسانی و شاید هم عمیقا غیرانسانی را ارائه میکند. فیلمی معرکه که تا آخرین دقیقه از تمام ۲۰۶ دقیقهی آن تماشایی است.
کارگردان با اطمینان خاطر عنصر فرد مقصر داستان را از منبع اقتباس حذف کرده است و به جای آن مخاطب را به دیدن خشونت و حماقت و نژادپرستی با چهرهای زشت و کثیف و سردگم و جنایاتی ناعادلانه که به دنبال آن رخ میدهد، دعوت میکند گرچه به ندرت از آن صحبت میشود و شاید با این کار میخواهد به ما بفهماند که این همان چهرهی دو روی آمریکای مهاجرپذیر است.
بی صبرانه منتظرم