در این بخش بیوگرافی ثریا قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون را مرور میکنیم. بیوگرافی ثریا قاسمی که بیشتر او را با فیلم در پناه تو به یاد می آوریم . امروز مروری داریم بر 0 تا 100 بیوگرافی ثریا قاسمی از بازیگران زن معروف و مادر هنرمندش و ماجرای خاکسپاری بی سرو صدای مادرش به همراه تصاویر قبل انقلاب او. برای مطالعه بیوگرافی ثریا قاسمی با ما همراه باشید.
ثریا قاسمی چند سال دارد ؟
وضعیت تاهل ثریا قاسمی چگونه است ؟
ثریا قاسمی فرزند دارد؟
ثریا قاسمی فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد ؟
خلاصه بیوگرافی ثریا قاسمی
نام اصلی | مولود ملاقاسم |
نام هنری | ثریا قاسمی |
تاریخ تولد | ۲۸ آذر ۱۳۱۹ (۸۰ سال) تهران |
والدین | حمیده خیرآبادی | علی ملاقاسم |
سالهای فعالیت | ۱۳۴۹ تا اکنون |
زمینه فعالیت | سینما، تلویزیون و تئاتر |
همسر | رحیم برفراز |
فرزندان | بنفشه ، بابک ، بهروز |
بیوگرافی ثریا قاسمی
در بیوگرافی ثریا قاسمی با نام اصلی مولود ملاقاسم آمده است : او متولد 28 آذر 1319 در تهران ، بازیگر سینما و تلویزیون است
در ادامه بیوگرافی ثریا قاسمی آمده است تا مقطع دیپلم تحصیل کرده و کار خود را از گویندگی رادیو ارتش شاهنشاهی شروع کرد سپس وارد بازیگری شد و حالا دو سیمرغ بلورین فجر را هم دارد
قد ثریا قاسمی
در بیوگرافی ثریا قاسمی آمده است قد او 157 سانتی متر است.
بیوگرافی خانواده ثریا قاسمی
در بیوگرافی ثریا قاسمی درباره ی خانواده اش میخوانیم : ثریا قاسمی تنها فرزند علی ملاقاسم و حمیده خیرآبادی است و از سمت مادری اصالتا اهل رشت می باشد.
می گوید بخاطر جدایی پدر و مادرم ، من گاهی در خانه پدر و گاهی در خانه مادر زندگی می کردم و همین تنهایی باعث شد مدیریت وجودی را یاد بگیرم
مادرم تمام عمرش کار می کرد یا مشغول فیلم هایش بود و یا در تئاتر فعال بود به همین جهت از طرفی واقعأ زندگی نمی کرد و سهم من بیشتر این بود که پیش مادربزرگم باشم.الان که به این سن رسیدم تازه می فهمم که همه چیز کار نیست و نباید این طور زندگی کرد ولی با همه این ها مادرم با کارهایش دین خود را به جامعه ادا کرد
حمیده خیرآبادی که به او لقب مادر سینمای ایران را داده بودند با نام هنری نادره، هنرپیشه ی مشهور سینما و تلویزیون ایران شناخته میشد. مادر ثریا قاسمی در تاریخ 31 فروردین 1389 از دنیا رفت.
روایت ثریا قاسمی از پشت پرده دفن بی سرو صدای حمیده خیرآبادی
ثریا قاسمی دربارهی فوت مادرش این طور گفت:
ساعت شش زنگ زدم بیمارستان و ماشین آمد و ایشان را در آرامشی که دوست داشتند خاک سپاری کردم. بعد هم از آنجا به سر کار رفتم؛ چون مادرم آن قدر کارش را دوست داشت که می خواست من در این شرایط به سر کار بروم. اصلاً گریه و سوگواری نکردم؛ سیاه نپوشیدم؛ زیر جزو نادر افرادی بود که خداوند دعایش را اجابت کرد. همیشه خواسته اش این بود که ایستاده وفات کند. همواره از خدا می خواست که در رختخواب نیفتد که کسی از او پرستاری و نگهداری کند. من از بیمارستان آوردمشان منزل و خودشان کلیدشان را از کیفشان درآوردند و در را باز کردند. این یعنی شادمانی کامل، شکرگزاری کامل، یعنی فهمیدم چه کردی. هم او فهمید خدا چه کرد و هم من فهمیدم بر ما چه گذشت. پس این سوگواری ندارد، به سوی نور و روشنایی رفتن اشک ریختن و روسری سیاه ندارد مادرم جسمش رفته است. رنج های من و مادرم را بگذاریم مانند فانوس هایی که ژاپنی ها به آسمان می فرستند، به خدا برسد. گرچه او می داند اما بگذار بنده اش نداند؛ بگذار تکبرها و خودستایی ها، بهره بردار از شرکت در این گونه مراسم ها را کسب و کار خود کنند؛ که کسب کارشان همین است، نه هنر. شادی دیدن پرواز و بال گشودن مادرم با آن لبخند زیبا و صورت مهربان و جذاب همواره برایم به یادماندنی است.
وضعیت تاهل و ازدواج ثریا قاسمی
بیشترین جستجوها در بیوگرافی ثریا قاسمی درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.
ثریا قاسمی در سال 1349 وقتی 30 ساله بود با رحیم برفراز ازدواج کرد
در بیوگرافی ثریا قاسمی میخوانیم : ثمره این زندگی یک دختر بنام بنفشه و دو پسر بنام بابک و بهروز می باشد. متاسفانه اطلاعاتی چندانی از زندگی خصوصی وی در دست نیست
وی در حال حاضر با بهروز برفراز پسرش زندگی میکند، از جدایی یا فوت همسرش خبری رسانه ای نشده است.
علایق و حقایقی درباره ثریا قاسمی
در ادامه بیوگرافی ثریا قاسمی مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.
تجربه اجرای ثریا قاسمی
در بیوگرافی ثریا قاسمی جالب است بدانید در اوایل دهه هفتاد او در چند برنامه تلویزیونی بعنوان مجری حضور یافت و به دکلمه اشعار شاعران کلاسیک ایرانی پرداخت
ملاک بازیگری برای ثریا قاسمی
من هیچ متر و ملاکی برای انتخاب نقش ندارم و هیچ معیاری در حال حاضر برایم مهم نیست اگر کاری پیشنهاد بدهند انجام می دهم
اگر کاری نباشد خونه نشین می شویم چون انتخابی نداریم و برای همین الویتی هم برای انتخاب نقش نمی ماند
از حاشیه ها ناراحت می شوم
اگر روند تولید حرفه ای و منطقی باشد هنوزم هم از بازی کردن لذت می برم ، بازیگری حرفه ای است که جزو زندگیم شده و نمی توانم از آن دور باشم
یک سکانسی که خوب نوشته شده و کارگردان برایش میزانسن خوبی طراحی کرده را با انرژی و تمام توانم بازی می کنم
من از کار کردن مدام خسته نمی شوم اما از حاشیه ها ناراحت می شوم
ثریا قاسمی با حسن جوهرچی
نقش مادر حسن جوهرچی را در دو سریال موفق «او یک فرشته بود» سال 1384 و در «پناه تو» 1374 بازی کردم و همکاری خوبی با یکدیگر داشتیم
نقش هایی که دوست داشتم
در بیوگرافی ثریا قاسمی او درباره ی علاقه اش به نقش هایش میگوید : بطور قطع بیشتر نقش هایم را دوست دارم چون برای آنها زحمت کشیده ام اما فیلم «خواستگاری» 1368 و فیلم «دختر شیرینی فروش» 1380 بیشتر در ذهن مردم باقی مانده است
ارتباط ثریا قاسمی با خانه سینما
ده سال است عضو هیات داوری خانه سینما بودم اما دریغ که حتی اسمی از ما برده نشد»،چند نفر را اسطوره کرده اند، در حالی که ما مجموعه ای از بازیگران عالی همچون فرهاد اصلانی، هومن سیدی، مهران احمدی، پانته آ بهرام، رویا نونهالی، ستاره اسکندری، آزیتا حاجیان، کتایون ریاحی، طناز طباطبایی، میکائیل شهرستانی، حمید جبلی و… را داریم… حرف زدن پس از مرگ هنرمندان من را می کشد، چرا که وقتی کسی هست او را نمی بینیم؟ به همین دلیل هم در هیچ کدام از مراسمشان شرکت نمی کنم.
نشان درجه یک هنری ثریا قاسمی
با نشان درجه یک هنری ام که مساوی با درجه دکتراست هیچ بانکی وام بدون ضامن به من نمی دهد ولی در ازایش ماهی 150 هزار تومان بعنوان پیشکسوت می گیرم
توصیه ثریا قاسمی به جوان ها
بازیگری حرفه مشکلی است و فقط عاشقان آن می توانند سختی اش را به جان بخرند ، توصیه می کنم جوان ها اگر برای تجربه کردن آمده اند اصلا ورود نکنند
ثریا قاسمی و تمرین حافظه
معتقدم هر فردی در هر شغلی باید ورزش و تقویت روح و تن را کنار هم داشته باشد ، منم هنوزم تمرین می کنم که به ورزیده شدن تقویت حافظه ام کمک می کند
برای همین است که خوشبختانه هنوز حافظه ام را از دست نداده ام
نحوه انتخاب نقش ثریا قاسمی
واقعیت امر بلند یا کوتاه بودن فیلم ، کم یا زیاد بودن نقش برای من اهمیتی ندارد
سعی می کنم خودم را در یک نقش و به بهترین شکل ممکن ارائه دهم ، این تنها چیزی است که برای انتخاب اثر و قبول نقش به آن فکر می کنم
خواهرخواندگی ثریا قاسمی با رادیو
در بیوگرافی ثریا قاسمی شاید بد نیست بدانید که رادیو خواهر بزرگتر من است او 4 اردیبهشت سال 1319 متولد شده و من آذر ماه همان سال به دنیا آمدم
نسبت ثریا قاسمی با لعیا زنگنه
لعیا زنگنه با ثریا قاسمی نسبتی ندارد . در برخی از سایتها اخباری مبنی بر این لعیا زنگنه دختر ثریا قاسمی است منتشر شده است که واقعیت ندارد.
شروع فعالیت هنری ثریا قاسمی و ورود به رادیو
در بیوگرافی ثریا قاسمی میخوانیم : اوایل دهه ۱۳۴۰ با گویندگی رادیو کار حرفهای خود را شروع کرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سالها به دوبله هم پرداخت و در سریال پرهوادار “بالاتر از خطر” صحبت کرد.
سال های جوانی فهمیدم نه موزیسین هستم و نه نقاش ، فهمیدم که می توانم صداپیشه و بازیگر باشم به همین دلیل سوار تاکسی شدم و به ساختمان رادیو رفتم. سال 1340 در 21 سالگی برای رادیو ارتش که چند گوینده می خواست امتحان دادم و بعد از قبولی کارم را شروع کردم
ثریا قاسمی در دوبله ، تئاتر و تلویزیون
بعد از رادیو با هوشنگ لطیف کار دوبله کرد و سپس وارد تئاتر و فیلم کوتاه شد.
در نمایشهایی مثل «آنتیگون» و «از پشت شیشهها» (رکنالدین خسروی) و «آندورا» (حمید سمندریان) روی صحنه رفت.
گذشته از فیلم کوتاه «تلفن» با ایفای یکی از نقشهای اصلی “آرامش در حضور دیگران” عرصه جدی سینما را آزموده و آنقدر قدرتمند ظاهر شد که پس از گذشت این همه سال با اولین فیلم بلندش به یاد آورده میشود.
فیلم اول ناصر تقوایی علاوه بر این که در جریان سینمای تجاری ایران تجربه نامتعارفی بود، تصویر بسیار متفاوتی از شخصیت زن به نمایش گذاشت.
همچنین ثریا قاسمی در سالهای ابتدای فعالیتش در یکی از اولین سریالهای تلویزیونی ایرانی با نام «پیوند» (نصرت کریمی) بازی کرد.
با این همه او پس از حضور در فیلم ناصر تقوایی ـ که چهار سال پس از ساخت امکان نمایش عمومی پیدا کرد ـ ترجیح داد فعالیت اصلی اش را در رادیو و تئاتر متمرکز کند.او برخلاف مادرش (حمیده خیرآبادی) در فیلمهای کمی بازی کرد و عمده تجربههای سینمایی اش مربوط به دهه هشتاد میباشد. در اوایل دهه ۷۰، ثریا قاسمی در چند برنامه تلویزیونی به عنوان مجری حضور پیدا کرد و به دکلمه اشعار شاعران کلاسیک ایرانی پرداخت.
ثریا قاسمی قبل انقلاب
در بیوگرافی ثریا قاسمی آمده است در سال 1352 با سریال «قصه عشق» وارد قاب تلویزیون شد و تا انقلاب 1357 در چهار مجموعه تلویزیونی و دو فیلم سینمایی ایفای نقش کرد.او در سال ۵۷ قبل از انقلاب، آخرین تجربه ی بازیگری خود را با بازی در فیلم سینمایی “زنده باد…” به کارگردانی خسرو سینایی ایفا کرد.
آثار ماندگار ثریا قاسمی بعد از انقلاب
در بیوگرافی ثریا قاسمی آمده است : او با وقفه ای ۸ ساله پس از انقلاب در سال ۶۵ با فیلم «خانه ابری» و یکسال بعد با سریال گرگ ها به کارگردانی داود میرباقری، مجددا به عرصه ی بازیگری بازگشت.
می توانم بگویم من در تلویزیون و سینما زود پیر شدم. پس از فیلم های «زنده باد…» و «خانه ابری» اوضاع رادیو به هم ریختن و در دوبله هم وقفه ایجاد شد. ما نمی دانستیم چطور باید کار کنیم؛ چون می گفتند اصلاً موسیقی نباید باشد؛ می گفتند جلوی فیلم ها را می گیرند. اغتشاشی پیش آمده بود که تا به خودم آمدم، ده سال سنم بیشتر شده بود. من نقش اول «خانه ابری» را داشتم، اکبر خواجویی بیلبوردش را هم چاپ کرده بود اما اجازه ندادند که رنگی چاپ شود؛ چون می گفتند عکس زن روی آن نقش بسته است. بنابراین بیلبورد را به صورت یک آبی چرک بدرنگ کار کردند.
در آن چند سال تنها چیزی به آن پرداختند، به دلیل پرهیز از خیلی از اتفاق ها، اعتیاد بود که نخستین فیلمش هم «خانه ابری» با هوشنگ توکلی بود. پس از اعتیاد، موضوع طلاق بیشترین سهم را در فیلمنامه ها داشت. تا سریال «در پناه تو» که نخستین اثری بود که در تلویزیون راجع به جوان ها و ارتباط آنها و عاشق شدنشان حرف می زد. خیلی وقفه بدی برای من به عنوان یک بازیگر سینما و تلویزیون افتاد.
در ادامه بیوگرافی ثریا قاسمی میخوانیم بازی کوتاهش در شام آخر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از جشن خانه سینما برای او به همراه داشت و پس از دختر شیرینی فروش در سال 1380 به بازی در فیلمهای کمدی گرایش پیدا کرد.
محبوبیت ثریا قاسمی
در بیوگرافی ثریا قاسمی آمده است او با دو سریال تلویزیونی در پناه تو (حمید لبخنده) در سال 1374 و شب دهم (حسن فتحی) در سال 1381 محبوبیت فراوانی پیدا کرد.
ثریا قاسمی درباره ی سانسورهای شدید سریال در پناه تو میگوید: قصه پارسا پیروزفر و داود رشیدی کلاً از مجموعه حذف شد. آن سه نفر که یکی را حسن جوهرچی نازنین من بازی می کرد و یکی را رامین پرچمی و دیگری پارسا پیروزفر، سه پر دانشگاهی بودند که هر کدام قصه ای داشتند و به موازات هم جلو می رفتند.
در کنار اینها در بیوگرافی ثریا قاسمی بازی درخشان او را در تله تئاترهایی مثل «به سوی دمشق» (حمید سمندریان)، «نکراسوف» (محمد رحمانیان) و «به سوی کعبه» (تاجبخش فناییان) به چشم می آید.
بازی کوتاهش در شام آخر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از جشن خانه سینما برای او به همراه داشت و پس از دختر شیرینی فروش به بازی در فیلمهای کمدی گرایش پیدا کرد.
وی در سال ۱۳۹۵ در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در فیلم سینمایی ویلاییها برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
ثریا قاسمی در پس از باران
پس از باران ساخته سعید سلطانی در سال ۱۳۷۹ از شبکه سوم سیما پخش میشد. این سریال تاریخ ایران را در دوران اوایل محمدرضا شاه روایت میکند و در گیلان فیلمبرداری شده است. ثریا قاسمی به همراه محمود پاک نیت، مرجان محتشم، کتایون ریاحی، رحیم نوروزی، بهزاد فراهانی، شهاب حسینی و… مقابل دوربین این سریال قرار گرفتند.
ثریا قاسمی در آقازاده
آقازاده مجموعهای است که به صورت نمایش خانگی هر هفته جمعهها به کارگردانی بهرنگ توفیقی منتشر میشود. این سریال که مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب کرده است، داستان یک آقازاده به نام نیما بحری را روایت میکند که تخلفات اقتصادی زیادی مرتکب شده و یک مأمور اقتصادی به نام حامد تهرانی تلاش میکند تا او را دستگیر کند.در بیوگرافی ثریا قاسمی آمده است او در این مجموعه در نقش مادربزرگ راضیه مقدم بسیار درخشان ظاهر شده و در کنار نیکی کریمی، امیر آقایی، سینا مهراد، پردیس پور عابدینی، محمد حسین لطیفی، امین تارخ و لعیا زنگنه ایفای نقش میکند.
ثریا قاسمی در بچه مهندس
در بیوگرافی ثریا قاسمی میبینیم ثریا قاسمی در سریال بچه مهندس 4 هم هنرنمایی کرده است.در این مجموعه بازیگرانی همچون فرهاد قائمیان، عبدالرضا اکبری، مهشید جوادی، محمدرضا رهبری، نسیم باقریان، کریم قربانی، عباس جمشیدیفر و شیوا خسرومهر حضور دارند
همچنین سریال بچه مهندس 3 داستان جواد جوادی را در دانشگاه امیر کبیر دنبال میکند. در این سریال پربیننده هم بازیگران مطرحی از جمله ثریا قاسمی، روزبه حصاری، فرهاد قائمیان، کامران تفتی، شیوا خسرو مهر، فرناز رهنما، سید مهرداد ضیایی، مهشید جوادی و… حضور داشتند.قاسمی در بچه مهندس ۳ ایفاگر نقش بی بی گوهر بود.
ثریا قاسمی در سریال زندگی زیباست
سریال زندگی زیباست به تازگی از شبکه دو سیما پخش شده است و کارگردان این سریال قاسم جعفری و تهیه کننده آن جواد نوروز بیگی است. این اثر نوشته پریسا شمس می باشد.
سریال زندگی زیباست روایتگر چگونگی رسیدن هفت عاشق و معشوق به یکدیگر است.
در این سریال بازیگران تازه کار زیادی را کنار بازیگران با تجربه ای نظیر ثریا قاسمی ، نیما رئیسی، امید روحانی، بیژن بنفشه خواه و… میبینیم.
شما در حال مطالعه بیوگرافی ثریا قاسمی در بازیگرانلاین هستید. برای اطلاعات بیشتر با ما تا پایان مطلب همراه باشید.
گفتگوی خواندنی با ثریا قاسمی
حضور در نقش انواع و اقسام مادران شیک، مدرن و سنتی ایران در این سه دهه برایتان چه جذابیت هایی داشته است؟
– من بازیگر حرفه ای هستم و نقش های مختلف به من پیشنهاد می شود و من هم نقش ها را می خوانم و در صورت مناسب بودن قبول می کنم.
اگر به انتخاب خودتان باشد بیشتر دوست دارید نقش چه مادرانی را بازی کنید؟
– برایم تفاوتی ندارد. داستان خوب و کنشهای شخصیتی که بازی می کنم مهم است. بازیگران کمتر قدرت انتخاب داریم و بیشتر انتخاب می شویم و بازار کار هم چندان پررونق نیست که من خودم را مقید کنم فلان نقش را بازی کنم. شیک و پیک بودن و یا فقیر و غنی بودن شخصیتی که قرار است بازی کنم موقعیت کلی نقش است.
الان خیلی از بازیگران قدیمی و باسابقه خانه نشین شده اند و من سعی می کنم بین پیشنهاداتم بهترین ها را انتخاب کنم.
چرا این روزها بازیگران پیشکسوت کمتر مجال بازی کردن پیدا می کنند؟
– به هزار و یک دلیل! مهمترین اش وضعیت بد اقتصادی در سینما و تلویزیون است و به خصوص در تلویزیون که تولیدات به حداقل رسیده است و به جای تولید سریال های جدید و متفاوت اغلب سریال ها چند بار در شبکه های مختلف بازپخش می شوند. در همی ماه گذشته چهار سریال با بازی من که در سال 82 در آنها بازی کردم دوباره بازپخش شد. آن قوت همه خیال می کنند ثریا قاسمی پرکار شده است.
بی رودربایستی من این روزها هر نقشی پیشنهاد شود قبول می کنم. دوستان بازیگری که می گویند ما گزیده کار هستیم و انتخاب می کنیم یا شوخی می کنند و یا ژست می گیرند و قصد پز دادن دارند.
بحث دیگری که باعث بیکاری بازیگران حرفه ای شده وجود نابازیگرانی است که نه تنها دستمزد نمی گیرد بلکه ممکن است پولی هم پرداخت کنند.
بله، تهیه کننده هم از خداخواسته برای اینکه هزینه تولید کارش پایین بیاید از اینها استفاده می کند و این رویه به کیفیت بازیگری مجموعه و یا فیلم ها لطمه می زند. نویسنده ناشی، کارگردان کارنابلد و کلا همه عواملی که کارشان را بلد نیستند به سطح کیفی کار لطمه وارد می کنند.
تا به حال پیش آمده از بازی در اثری پشیمان بشوید و کار را نیمه کاره رها کنید؟
– بارها پیش آمده اما کار را نیمه کاره رها نکرده ام. در پشت صحنه خیلی از فیلم ها شرایط غیرحرفه ای تولید حاکم است و برای آفیش کردن بازیگران کلی اتفاق نامناسب می افتد و به نوعی همه را علاف می کنند و این را برای من آزاردهنده است.
آیا هنگام وقوع چنین مواردی برخوردی هم انجام می دهید؟
– اوقات تلخی می کنم و برخلاف اغلب کارهایم که با هیجان و شوق سر صحنه می روم در این کارها با بی میلی سر صحنه می روم اما از بازیم کمی نمی گذارم. به هر حال وجدان کاری دارم و تجربیات این چهار دهه پخته ام کرده است.
آیا همچنان بازیگری جذابیت دهه های گذشته را برای شما دارد؟
اگر همه چیز کاردرست و مناسب باشد هنوز هم از بازی کردن لذت می برم. سکانسی که خوب نوشته شده و کارگردان برایش میزانسن خوب طراحی کرده را با انرژی و تمام توانم بازی می کنم. من از حاشیه ها ناراحت می شوم.
خیلی از بازیگران جوانی که مجال کار کردن را پیدا نکرده اند در ماه های اخیر به خارج از کشور رفته اند و جذب شبکه های ماهواره ای شده اند. برخی از این بازیگران سعی می کنند به افشاگری دست زده و بگویند وضعیت اخلاقی در سینما و تلویزیون ایران نامناسب است. در مورد این رفتارها نظر خاصی ندارید.
– اگر فضای هنری اینجا آلوده است، خب بروند و اخلاق خوب را در شبکه های ماهواره ای پیدا کنند. بروند و در محیط سالم فیلم و سریال بازی کنند! اما نکته اینجاست که اخلاق در وجود خود آدمی است؛ این خودمان هستیم که باید بیاموزیم چگونه برخورد کنیم که کسی جرات طرح تقاضاهای غیراخلاقی را به خودش ندهد و اگر رفتارمان نادرست باشد هر جای دنیا که باشیم این نادرستی گریبان مان را می گیرد.
اخیرا مجموعه «در پناه تو» با بازی شما هفده سال بعد از پخش اولیه مجددا روی آنتن رفت و در کانون توجه قرار گرفت. می خواهم به خاطرات تان از آن دوران رجوع کنید و بگویید کاراکترتان در این سریال چه ویژگی هایی داشت که بازی در این مجموعه را پذیرفتید؟
– در پخش اول سریال در حدود 17 سال قبل موفق به دیدن این سریال نشده بودم و در پخش مجدد سریال را دیدم. متن سریال، تیم بازیگری و کارگردانی خوب حمید لبخنده باعث شد بازی در این مجموعه را بپذیرم.
اگر بخواهید جزیی تر نگاه کنید چه ویژگی هایی از متن سریال برایتان دارای جذابیت بود؟
– در آن سال ها پرداختن به مسائل و دغدغه های نسل جوان به خصوص در تلویزیون متداول نبود اما فیلم نامه «در پناه تو» به شکل درست و ملموسی به مشکلات جوان ها و ارتباطات آنها در محیط های آموزشی پرداخته بود.
مادری که شما در این سریال نقشش را ایفا کردید شخصیتی ویژه بود که در عین آن که برخی رفتارهایش از سوی مخاطبان جوان ناراحت کننده بود اما کاراکتری غیرمنطقی هم نبود.
– این مادر به خاطر شهید شدن فرزند اولش تمام عشق و علاقه اش را نثار پسر دومش محمد کرده بود و این زن در عین حال یک ارتباط خوب و درستی با همسرش داشت. در کل این کادر شمایل یک زن سنتی و مهربان ایرانی را داست که دغدغه اصلیش خانواده اش بود و طبیعی بود که برخی اوقات با فرزندش تعارض پیدا کند.
با توجه به اینکه هنوز که هنوز است در جامعه ما ازدواج پسران جوان با بانوان مطلقه نوعی تابو محسوب می شود چقدر از نگرانی های این مادر درباره ازدواج پسرش با خانمی که یک بار ازدواج کرده بود درست و منطقی به نظر می رسید؟
– ریشه اصلی این نگرانی به سنت ها و باورهای ما برمی گردد. اگر کمی به روز فکر کنیم خیلی از این مسائل پیش نمی آید. نازابودن و ازدواج کردن خانم و یا آقایی در گذشته باعث نمی شود که تصور کنیم گزینه مناسبی برای ازدواج نیست و باید او را از جامعه طرد کرد. بنابراین نباید احساساتی عمل کنیم.
خوشبختانه در ادامه مادر با توجه به علاقه پسرش به این خانم به خوبی با این مسئله کنار آمد و رضایت به ازدواج پسرش داد.
آیا پیش بینی می کردید مجموعه در پخش مجدد این قدر مورد توجه مورد قرار بگیرد؟
– قابل پیش بینی بود کاری که به شکل درستی ساخته شود تاریخ مصرف ندارد و می تواند با هر نسلی ارتباط برقرار کند. این مجموعه از جمله کارهایی بود که از دیدن مجددش دلگیر نشدم. بخری از کارهایی که بازی کرده ام موقعی که پخش می شود به دلیل کیفیت بدش غمگینم می کند اما حمید لبخنده در کارش تسلط داشت و به دقت ساخت مجموعه را پیگیری می کرد و این مایه خرسندی بوده است.
در بسیاری از آثارتان از تکیه کلام های مخصوص به خودتان استفاده می کنید. مثلا در همین سریال «در پناه تو» از تکیه کلام «محمدم» استفاده کردید. استفاده از این تکیه کلام ها پیشنهاد خودتان است؟
– بله، عموما پیشنهاد خودم بوده است. معمولا در کارهایی که بازی می کنم برای جذاب شدن نقشم از تکیه کلام هایی استفاده می کنم. در زمان تولید «در پناه تو» این امکان نبود که از کلمه عزیزم استفاده کنیم. من دیدم با اضافه کردن این واژه «م» به نام فرزند، تمام عشق و علاقه یک مادر به فرزندش به منصه ظهور می در می آید
و با صلاحدید کارگردان از آن استفاده کردم. رد سال های بعد خیلی از بازیگران از این کار من کپی برداری کردند. در سریال «شب دهم» هم از کلمه «خوف نکن» استفاده کردم که بسیار مورد توجه قرار گرفت…
شما جزو بازیگرانی هستید که حستان در مشتتان است. هم زمان می توانید اشک بریزید و بعد کنترلش کنید و لبخند به لب آورید. متاسفانه این در نسل جدید کمتر دیده می شود. حتماً در همکاری هایی که با نسل جوان داشتید، با این موضوع برخورد کرده اید. چه می کنید که این حس همواره در مشت شماست؟
– این حس در مشت نیست، این حس در درون بازیگر است. در یادگیری تمرکز است. تمرکز برای بازیگر یک اصل اساسی و اصولی است که از همه چیز در اطرافتان منفک شوید و صرفاً به آن لحظه و آن شخصیت فکر کنید. اگر تمرکز را یاد بگیرید که آن لحظه فقط روی حالتی که شخصیت در قبال این جمله و این لحظه پیدا می کند متمرکز شوید، آن وقت به قدرتی می رسید که حتماً اشکتان به راحتی سرازیر می شود. من جلوی پارتنرم حتی اگر بچه باشد، می ایستم تا او از نگاهم و صدایم انرژی بگیرد؛ در حالی که برحی از تازه نفس های این حرفه حتی فرصت نمی دهند آدم تمرین هایش را ببیند و بر طبق آن طرح جدیدی بریزد. انگار خدا را شکر، نقشی که بازی می کنند فوت آب اند و از برند؛ حالا از کجا، نمی دانم!
جدول آثار هنری ثریا قاسمی
در ادامه بیوگرافی ثریا قاسمی بازیگر بچه مهندس باید بگوییم در جدولهای جداگانه میتوانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.
آثار سینمایی ثریا قاسمی
سال | نام فیلم | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۹۹ | حرف آخر | ابراهیم شفیعی |
۱۳۹۸ | منفی ۱ | امیدرضا خیرخواه |
۱۳۹۵ | خانه کاغذی | مهدی صباغزاده |
۱۳۹۵ | ویلاییها | منیره قیدی |
۱۳۹۴ | سایه | مسعود نوابی |
۱۳۹۳ | پانسیون دختران | مریم ابراهیموند |
۱۳۹۳ | پدر آن دیگری | یدالله صمدی |
۱۳۹۲ | لعنتی خنده دار | بیژن شیرمرز |
۱۳۹۱ | بنبست یلدا | عباس رنجبر |
۱۳۸۸ | عروسک | ابراهیم وحیدزاده |
۱۳۸۷ | دعوت | ابراهیم حاتمیکیا |
۱۳۸۷ | شیرین | عباس کیارستمی |
۱۳۸۷ | در شب عروسی | رضا قهرمانی |
۱۳۸۶ | ملودی | جهانگیر جهانگیری |
۱۳۸۵ | دختر میلیونر | اکبر خامین |
۱۳۸۵ | سربلند | سعید تهرانی |
۱۳۸۵ | محاکمه | ایرج قادری |
۱۳۸۴ | شاهزاده ایرانی | محمد نوریزاد |
۱۳۸۳ | رستگاری در هشت و بیست دقیقه | سیروس الوند |
۱۳۸۳ | سرود تولد | علی قوی تن |
۱۳۸۲ | معادله | ابراهیم وحیدزاده |
۱۳۸۲ | بلهبرون | داوود موثقی |
۱۳۸۰ | عشق فیلم | ابراهیم وحیدزاده |
۱۳۸۰ | دختر شیرینی فروش | ایرج طهماسب |
۱۳۸۰ | خاکستری | مهرداد میرفلاح |
۱۳۸۰ | شام آخر | فریدون جیرانی |
۱۳۷۹ | مارال | مهدی صباغزاده |
۱۳۷۵ | حریف دل | رضا گنجی |
۱۳۷۱ | مجسمه | ابراهیم وحیدزاده |
۱۳۶۸ | خواستگاری | مهدی فخیم زاده |
۱۳۶۷ | ستاره و الماس | سیامک شایقی |
۱۳۶۵ | خانه ابری | حجتالله سیفی |
۱۳۵۷ | زنده باد … | خسرو سینایی |
۱۳۴۹ | آرامش در حضور دیگران | ناصر تقوایی |
مجموعه های تلویزیونی ثریا قاسمی
سال | عنوان مجموعه | سمت | کارگردان | توضیحات |
---|---|---|---|---|
١۴٠٠ | زندگی زیباست | بازیگر | قاسم جعفری | شبکه دو |
۱۴٠٠ | بچه مهندس ۴ | بازیگر | احمد کاوری | شبکه دو |
۱۳۹۹ | آقازاده | بازیگر | بهرنگ توفیقی | شبکه نمایش خانگی |
۱۳۹۹ | بچه مهندس ۳ | بازیگر | علی غفاری | شبکه دو |
۱۳۹۷ | هیئت مدیره | بازیگر | مازیار میری | شبکه ۵ |
۱۳۹۷ | پرواز پروانه را ببین | بازیگر | احسان صادقی | شبکه اشراق(زنجان) |
۱۳۹۶ | تلهتئاتر «شایعه» | بازیگر | داوود رشیدی | شبکه ۴ |
۱۳۹۵ | آرام میگیریم | بازیگر | روحالله سهرابی | شبکه ۲ |
۱۳۹۴ | پشت بام تهران | بازیگر | بهرنگ توفیقی | شبکه ۱ |
۱۳۹۴ | معمای شاه | بازیگر | محمدرضا ورزی | شبکه ۱ |
۱۳۹۴ | تعبیر وارونه یک رؤیا | بازیگر | فریدون جیرانی | شبکه ۱ |
۱۳۹۳ | رخصت | بازیگر | قدرتالله صلحمیرزایی | شبکه قرآن |
۱۳۹۳ | فاخته | بازیگر | محمود معظمی | شبکه ۲ |
۱۳۹۲ | ستاره حیات | بازیگر | جواد ارشاد | شبکه ۳ |
۱۳۹۲ | آوای باران | بازیگر | حسین سهیلیزاده | شبکه ۳ |
۹۲–۱۳۹۱ | کلاه پهلوی | بازیگر | سید ضیاءالدین دری | شبکه ۱ |
۱۳۹۲ | سرزمین کهن | بازیگر | کمال تبریزی | شبکه ۳ |
۱۳۹۰ | نابرده رنج | بازیگر | علیرضا بذرافشان | شبکه ۱ |
۱۳۸۹ | قفسی برای پرواز | بازیگر | یوسف سیدمهدوی | شبکه ۱ |
۱۳۸۹ | جراحت | بازیگر | محمدمهدی عسگرپور | شبکه ۳ |
۱۳۸۸ | دفترخانه شماره ۱۳ | بازیگر | سید وحید حسینی | شبکه ۱ |
۱۳۸۷ | تلهفیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» | بازیگر | حمید نعمتالله | |
۱۳۸۷ | جاده در دست تعمیر | بازیگر | حسین تبریزی | شبکه ۲ |
۱۳۸۶ | چهل سرباز | بازیگر | محمد نوریزاد | شبکه ۲ |
۱۳۸۵ | صاحبدلان | بازیگر | محمدحسین لطیفی | شبکه ۱ |
۱۳۸۴ | تلهتئاتر «راهی به سوی کعبه» | بازیگر | تاجبخش فناییان | |
۱۳۸۴ | روح مهربان | بازیگر | امیر قویدل | شبکه ۱ |
۱۳۸۴ | او یک فرشته بود | بازیگر | علیرضا افخمی | شبکه ۲ |
۱۳۸۳ | دوباره زندگی | بازیگر | نادر مقدس | شبکه ۵ |
۱۳۸۲ | خانهای در تاریکی | بازیگر | سعید سلطانی | شبکه ۳ |
۱۳۸۱–۱۳۸۰ | تلهتئاتر «به سوی دمشق» | بازیگر | حمید سمندریان | شبکه ۴ |
۱۳۸۰ | فاصله | بازیگر | کاظم بلوچی | شبکه ۱ |
۱۳۸۰ | شب دهم | بازیگر | حسن فتحی | شبکه ۱ |
۱۳۸۰ | خانه پدری | بازیگر | فریدون حسنپور | شبکه ۵ |
۱۳۷۹ | پس از باران | بازیگر | سعید سلطانی | شبکه ۳ |
۸۰–۱۳۷۹ | قلب یخی | بازیگر | مسعود رشیدی | شبکه ۳ |
۷۷–۱۳۷۶ | در قلب من | بازیگر | حمید لبخنده | شبکه ۳ |
۱۳۷۶ | گلهای آفتابگردان | بازیگر | مسعود شاه محمدی | شبکه ۱ |
۱۳۷۶ | همه فرزندان من | بازیگر | محمد دستگردی | شبکه ۱ |
۱۳۷۶–۱۳۷۵ | تهران ۱۱–۵۹۵ ج ۴۸ | بازیگر | مرضیه برومند | شبکه ۵ |
۱۳۷۵ | شمایل | بازیگر | احمد قربانی | شبکه ۱ |
۱۳۷۵–۱۳۷۴ | حکایت میرزا یحیی | بازیگر | حمید لبخنده | شبکه ۲ |
۱۳۷۳ | برگی از زندگی | بازیگر | هرمز هدایت | شبکه ۲ |
۱۳۷۳ | در پناه تو | بازیگر | حمید لبخنده | شبکه ۲ |
۱۳۷۳ | نیمهٔ پنهان ماه | بازیگر | مجید جعفری | شبکه ۱ |
۱۳۷۲ | لبخند زندگی | بازیگر | محمد دستگردی | شبکه ۱ |
۱۳۷۳–۱۳۶۷ | شاخهٔ طوبی | بازیگر | مهدی علی احمدی | شبکه ۱ |
۱۳۶۷ | یکی از این روزها | بازیگر | فریدون فرهودی | شبکه ۱ |
۱۳۶۶ | آئینه (سری سوم) | بازیگر | فریدون فرهودی | شبکه ۱ |
۱۳۶۶–۱۳۶۵ | گرگها | بازیگر | داوود میرباقری | شبکه ۱ |
۱۳۵۶ | مستنطق | بازیگر | شاپور قریب و عباس جوانمرد | تلویزیون ملی ایران |
۱۳۵۶ | به دنبال بنفشه | بازیگر | منصور پورمند | تلویزیون ملی ایران |
۱۳۵۳ | تلخ و شیرین | بازیگر | منصور پورمند | تلویزیون ملی ایران |
۱۳۵۲ | قصه عشق | بازیگر | منصور پورمند | تلویزیون ملی ایران |
دوبله های ثریا قاسمی
سال | عنوان مجموعه | بازیگر | نقش | سمت | مدیر دوبلاژ |
---|---|---|---|---|---|
۱۹۸۳–۱۹۸۴ | سالهای دور از خانه | ترکو ناگاوکا | کیو تاناکورا (مادر ریوزو) | دوبلور | ژاله علو |
۱۹۸۶ | داستان زندگی | کییرین کیکی | یائه تاچیبانا (مادر هانیکو) | دوبلور | عطاءالله کاملی |
۱۳۹۹ | هالووین هیوبی | جون اسکویب | مادر هیوبی | دوبلور | زهره شکوفنده (استودیو کوآلیما) |
جوایز و افتخارات ثریا قاسمی
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۹ برای فیلم مارال
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۵ برای فیلم ویلاییها
- بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره کانزاس سیتی برای فیلم مارال