در این بخش بیوگرافی عزت الله مهرآوران بازیگر معروف سینما و تلویزیون را مرور میکنیم. بیوگرافی عزت الله مهرآوران از بازیگران مرد خوب و توانمند کشورمان که بیشتر او را با سریال لیسانسه ها به یاد می آوریم ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی عزت الله مهرآوران آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.
عزت الله مهرآوران متولد چه سالی بود ؟
علت فوت عزت الله مهرآوران چه بود؟
عزت الله مهرآوران فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد ؟
مدرک تحصیلی عزت الله مهرآوران چه بود؟
خلاصه بیوگرافی عزت الله مهرآوران
نام اصلی | عزت الله مهرآوران |
تاریخ تولد | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸ |
محل تولد | مسجد سلیمان، ایران |
محل زندگی | تهران |
تحصیلات | کارشناسی رشته تئاتر |
پیشه | بازیگر |
سالهای فعالیت | ۱۳۴۰–۱۴۰۰ |
همسر | خدیجه |
فرزند | هژیر مهرآوران |
قد | 170 سانتی متر |
فوت | ۱۶ مهر ۱۴۰۰ (۷۲ سال) |
علت فوت | ایست قلبی و عارضه ریوی ناشی از ابتلا به کرونا |
بیوگرافی عزت الله مهرآوران
در بیوگرافی عزت الله مهرآوران آمده است: وی متولد 18 اردیبهشت 1328 در مسجد سلیمان ، بازیگر ، کارگردان و نمایشنامه نویس بود.
در بیوگرافی عزت الله مهرآوران لازم به ذکر است : وی فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر از دانشگاه خوزستان است که از قبل انقلاب بازی در جلوی دوربین را تجربه کرد.او دارای نشان درجه ۱ هنری از سوی وزارت علوم و وزارت ارشاد اسلامی بود.
قد عزت الله مهرآوران
در بیوگرافی عزت الله مهرآوران بهتر است بدانید قد او 170 سانتی متر است.
بیوگرافی خانواده عزت الله مهرآوران
در بیوگرافی عزت الله مهرآوران درباره ی خانواده اش میخوانیم: در شهر نفت خیز اما محروم مسجد سلیمان در استان خوزستان به دنیا آمده است ، پدرش اصالتا کُرد و کارمند شرکت نفت و مادرش خانه دار بود
ازدواج و وضعیت تاهل عزت الله مهرآوران
بیشترین جستجوها در بیوگرافی عزت الله مهرآوران درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.
عزت الله مهرآوران سال ها پیش با خانم «خدیجه» ازدواج کرده که ثمره این زندگی تنها نام یک پسر بنام «هژیر» رسانه ای شده است
هژیر مهرآوران پسر عزت الله مهراوران خواننده و ترانه سرا است.
علایق و حقایقی درباره عزت الله مهرآوران
در ادامه بیوگرافی عزت الله مهرآوران مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.
عزت الله مهرآوران از درد تا تجربه
من با درد به آگاهی رسیدم؛ با غم و اندوه به وجود شادی آگاه شدم
شادی را خوب شناختم و از آن حفاظت کردم ،مسیر زندگی من همیشه پر از تجربه بوده و بایگانی ذهنم سال ها تجربه را در خود ذخیره کرده است
خانه ندارم
من کارشناس تئاتر بودم و بازنشسته هستم. اما همچنان مستأجرم و همان طور که می دانید با کار در تئاتر نمی توان مخارج زندگی را تأمین کرد. از این رو گاهی هم در کارهای تصویری حضور پیدا می کنم.
البته در یک مراسم افطاری که رییس جمهور از هنرمندان دعوت کرد، من هم بودم و با ایشان صحبت و تقاضا کردم وام به من داده شود تا بتوانم خانه ای را که در آن سکونت دارم، خریداری کنم و به جای آن وام، حقوق بازنشستگی من را بردارند.
اما اصلاً خبری نشد! البته آقای روحانی باز هم رییس جمهور شدند و اما ما همچنان مستأجریم! به هر حال من ۷۰ سال دارم و با این شرایط سنی به هر حال توان آدم کم می شود و نمی تواند مثل گذشته کار کند. گرچه من سعی دارم این اواخر در چند سریال بازی کنم. البته منظور این نیست که از کار خسته می شوم؛ نه، از شرایط بعد از کار خسته می شوم. بیوگرافی عزت الله مهرآوران
سالی یک دو تئاتر
تلاشم این است که حداقل سالی یک یا دو نمایش را به عنوان بازیگر یا کارگردان روی صحنه داشته باشم و از این فضا دور نشوم ما به نوعی اولاد تئاتر هستیم
سالم زندگی کرده ام
اگر می بینید چهره ام خوب مونده شاید دلیلش این باشد که جنس و ژن ام خوب بوده و یا شایدم بخاطر سالم زندگی کردنم باشد یا شایدم از شوق نوشتن و بازیگری خوب ماندم در این سن هم هنوز پر از شوق برای زندگی هستم.
عزت الله مهرآوران در کلاس عزت الله انتظامی
هنوز که هنوز است من پر از شوق هستم ، در دوره کارشناسی تئاتر آقای «عزت الله انتظامی» به ما می گفت؛ فقط یادتان باشد که شما نوکر مردم هستید
همین جمله کمک کرد که درست زندگی کنم برای همین نه زنم را طلاق دادم و نه آلوده شدم
ممکن است خیلی ها بگویند زجر کشیدیم و بدبختی و گرفتاری و مصیبت های زیادی تحمل کردیم بله منم کشیدم اما به نظر من همه اینا فقط یک اسم دارد تجربه ! و مسیر زندگانی من همیش پر از تجربه بوده و بایگانی ذهنم ۶۸ سال تجربه ذخیره کرده است اما من یاد گرفتم از غم به آگاهی برسم وبا غم و اندوه به شادی برسم و شادی را خوب شناختم و ازش محافظت کردم.
معیار انتخاب نقش ها توسط عزت الله مهرآوران
در انتخاب نقش ها معیارهایی دارم؛ گاهی می بینم وضع مالی خراب است و نقشی را بر همین اساس می پذیرم
گاهی هم می خواهم تبلور و تولدم را در یک نقش ببینم و رویشم را ، بنابراین برایم مهم نیست که آن نقش کم است یا زیاد …
بخاطر کرونا با وحشت بازی می کنم
در این شرایط کرونایی با وحشت بازی می کنم ، اما پول نداشتن هم سخت است ، اجاره نشینی و همه این موارد روی هم جمع می شود و آدم در یک اجبار قرار میگیرد
من از ابتدای کرونا سرکار بودم و خیلی از حوادث را پشت سرگذاشتم و خیلی از دوستان و همکاران به این بیماری مبتلا شدند ولی با این شرایط بازم کار کردیم
عزت الله مهرآوران از تزریق واکسن تا ابتلا به کرونا
استاد مهرآوران در 9 خرداد 1400 اولین دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرد و سپس بعد از مدتی دوز دوم را هم تزریق کردند
با این وجود اوایل مهر ماه 1400 ایشان به دلیل ابتلا به کرونا و درگیری 90 درصد ریه در بیمارستان بستری شد
هژیر مهرآوران، درباره نوع واکسن تزریق شده به پدرش گفت: «پدرم هر دو دز واکسن سینوفارم را دریافت کرده بود.»
شما در حال مطالعه بیوگرافی عزت الله مهرآوران در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.
شروع فعالیت هنری عزت الله مهرآوران
عزت الله مهرآوران از تئاتر مدرسه تا نوشتن
در بیوگرافی عزت الله مهرآوران میخوانیم: او در کلاس ششم دبستان؛ هنگامی که در مدرسه نمایشی را تمرین میکردند از او خواستند تا نقش پسری یتیم را بازی کند. او با همین نمایش پا به صحنه بازیگری نمایش گذاشت. همچنین تمرین نمایشنامهنویسی او از همان دوره دبستان آغاز شد
بازی من در تئاتر از ششم دبستان شروع شد، يادم می آيد نمايشی برای اجرا در مدرسه در حال تمرين بود كه از من نيز خواسته شد در آن نقش پسر يتيمی را بازی كنم. بازی در اين نقش و ورود به دنيای تئاتر شور و شوق عجيبی در من ايجاد كرد و باعث شد به مقوله تئاتر و نمايش نگاه جدی تری داشته باشم. بنابراين شروع به نوشتن كردم و انديشه های مختلفی را كه در ذهن داشتم به روی كاغذ آوردم و از همين دوره سنی تمرين نمايشنامه نويسی من آغاز شد
عزت الله مهرآوران از تئاتر حرفه ای تا جلوی دوربین
در سال 1350 وقتی 22 ساله بود در نمایش «حجله بید» بروی صحنه حرفه ای تئاتر رفت تا اینکه سال 1353 در فیلم «سایه به سایه» بازی در جلوی دوربین را تجربه کرد
عزت الله مهرآوران بعد انقلاب
سال 1361 بعد از انقلاب اسلامی با فیلم «فیدوس» بعنوان کارگردان و بازیگر به عرصه هنر بازگشت و سال 1365 با سریال «داستان زندگی» وارد قاب تلویزیون شد
خودش اولین کار حرفه ایش را بازی در فیلم سینمایی «ایلیا، نقاش جوان» در سال 1370 به کارگردانی ابوالحسن داوودی می داند.
شهرت عزت الله مهرآوران
شهرت آقای مهرآوران از سال 1383 با فیلم غریبانه به کارگردانی قاسم جعفری شروع شد سپس بازی در او در سریال دزد و پلیس سال 91 هم خاطره انگیز شد.
بازی عزت الله مهرآوران در سریال لیسانسه ها
عزت الله مهرآوران که در سریال «لیسانسه ها» به کارگردانی سروش صحت بازی کرده است درباره این اثر به خبرنگاران گفته بود که: این سریال کار بسیار خوبی است و مساله این سریال جوانان بوده و درباره چند دانشجو است که از شهرستان به تهران آمده اند و من نقش پدر هوتن شکیبا را در سریال بازی کره ام. من خودم بازیگر آثار کمدی هستم و می بینم که سروش صحت چگونه یک صحنه را مدیریت می کند و بار کمدی را در آن در می آورد تا به لودگی تبدیل نشود.
پیش از این با سریال «بیمار استاندارد» در تلویزیون حضور داشتم. به هر حال سن و سال ما بالا رفته است و نقش های خاصی را می توانیم بازی کنیم و بیشتر میدان را باید به جوان تر ها بسپاریم. البته جوانان هم باید بدانند که پیشکسوت ها می توانند پشتوانه خوبی برای آنها باشند همینطور که قبلی ها برای ما پشتیبان بودند.
من در این مجموعه نقش «پدر حبیب» را بازی میکنم؛ پدری که علاقهمند است پسرش درس بخواند اما حبیب سر به راه نیست و بازیگوشی میکند. حضور من در این فصل بیشتر از دو فصل گذشته است؛ به این دلیل که در فصل جدید این سریال همسر من فوت کرده و قصههای متفاوتی در خانه و خانواده حبیب میافتد.
بازیگر سریال «بیمار استاندارد» با اشاره به قصه جدید «فوق لیسانسهها» عنوان کرد: فصل سوم این مجموعه نگاهی نو به همه چیز دارد. در این فصل قصه و حوادث کوچک به تصویر کشیده میشود. در این بین عدهای این نگاه و طرح تازه را دوست دارند و عدهای هم آن را نمیپذیرند. نمیتوان «فوق لیسانسهها» را با دیگر سریالهای طنز مقایسه کرد. در این مجموعه شما نمیتوانید حدس بزنید چه اتفاقی میافتد؛ چرا که حادثه را حادثه میآفریند.
در این فصل هر قسمت سراغ موضوعاتی خاص میرود؛ این موضوعات به ارتباط افراد، خانواده و جامعه با یکدیگر برمیگردد. «فوق لیسانسهها» مخاطبانش را حفظ کرده و توانسته به خوبی دیده شود.
آخرین بازی وی در سریال تلویزیونی «زن زندگی، مرد زندگی» در نقش پدر خانواده بود.
گفتگوی خواندنی با عزت الله مهرآوران
دلمان نیامد در ادامه بیوگرافی عزت الله مهرآوران مصاحبه ای که با ایشان انجام شده است را برایتان درج نکنیم ، با بازیگرآنلاین همراه باشید
شما یکی از بازیگران توانمند و حرفه ای هستید که این اواخر کمتر در آثار تصویری حضور پیدا می کنید. آیا پیشنهادها راضی کننده نیستند و یا شما ترجیح می دهید تئاتر کار کنید تا فیلم و سریال؟
– اگر شرایط به گونه ای باشد که بتوانم تئاتر کار کنم، قطعاً در سینما و تلویزیون کار نمی کنم. اما خب وضعیت تئاتر مشخص است و این را همه می دانند ونیازی نیست که من باز هم تکرار کنم. من هنوز مستأجرم و به اجبار باید در کنار تئاتر، برای امرارمعاش سریال هم بازی کنم. وگرنه به خواست خودم باشد، فقط تئاتر کار می کنم.
منظورتان تعهداتی است که بعد از کار به آنها عمل نمی شود؟
– بله، معمولاً به تعهدات که عمل نمی شود! آن هم در شرایطی که من دیگر توان بازی در چند کار را ندارم. بنابراین اکتفا می کنم به همان یکی- دو کار که آن هم در نتیجه همین می شود که می بینید. متأسفانه برخی از دوستان به تعهداتشان در قبال بازیگران عمل نمی کنند. به من امسال سه کار سینمایی پیشنهاد شد که به دلیل بازی در سریال نتوانستم در آن فیلم ها حضور داشته باشم.
یک هنرمند می تواند فرهنگ سازی و تاریخ سازی کند و خود هنرها هستند که نگهبانان تاریخ یک ملت هستند. ارزشهای فرهنگی در جهان حرف اول را می زند. تئاتر و هنرهای دیگر نشانه های خلاقیت های بالای یک ملت است.
من هیچ وقت تقاضای پول بی برگشت که نداده بودم. من وامی می خواستم تا بتوانم خانه ای را که ۲۰ سال است در آن مستأجرم بتوانم خریداری کنم تا با این سن و سال مستأجر نباشم. من ۵۰ سال زندگی ام را برای تئاتر گذاشته ام و دوست داشتم شرایطی مهیا بود که بتوانم فقط تئاتر کار کنم.
همچنان تدریس هم می کنید؟
– خیر. سالهاست که تدریس نمی کنم و می دوم برای اینکه زندگی نکنم! متأسفانه هیچ نهاد و یا سازمانی هم نیست که از هنرمند حمایت کند. ما مجبوریم در کنار بهترین سریالها، بدترین و متوسط ترین سریال ها را هم بازی کنیم.
سیاست گذاران فرهنگی باید توجه کنند یک بازیگری در این شرایط سنی و با داشتن حداقل ۱۶ اثر چاپ شده هنری و جوایز مختلف چرا باید برای اینکه بتواند اجاره خانه اش را پرداخت کند، در کارهایش خوب و بد کار چندان ملاک انتخاب نباشد.
اما من فکر می کنم با تمام این شرایط شما و بازیگرانی مثل شما سعی می کنند از بین پیشنهادهایی که می شوند، بهترین گزینه را انتخاب کنند.
– بله، ولی یک جایی دیگر انتخاب می شوی پیش از اینکه حق انتخاب داشته باشی و این تنها مشکل من نیست، مشکل بسیاری از هنرمندان است. البته من سریال «لیسانسه ها» را که بازی کردم، دوست داشتم و فکر می کنم یکی از سریالهایی بود که طنز بسیار بالا و دور از هجوی داشت. اما همیشه چنین شرایطی پیش نمی آید که بتوان در یک کار خوب و حرفه ای بازی کرد و از طرفی مردم هم خوب استقبال کنند. بیوگرافی عزت الله مهرآوران
می توان گفت «لیسانسه ها» از آن کارهایی بود که توانست ذائقه مخاطب را در ژانر طنز تغییر بدهد نظر شما در این باره چیست؟
– قطعاً ما می توانیم سریال هایی بسازیم که مخاطب جذب سریالهای خودمان شود. اگر چه معتقدم هنر، مرز ندارد. اما مرزی که در آن خلق می شود، بیشتر به فرهنگ آن جامعه نزدیک است و جامعه را به خودش جذب می کند.
من وقتی «وضعیت سفید» را بازی می کردم، تازه فهمیدم ما خیلی می توانیم از این دست کارهایی که مورد علاقه مردم قرار بگیرد انجام بدهیم. ما در این زمینه ها هم قدرتش را داریم و هم سوادش را.
مدیریت فرهنگی در انجام چنین کارهایی خیلی مؤثر است. ببینید ما جشنواره های مختلفی در زمینه تئاتر داریم، اما هیچ کدام از این جشنواره ها به صورت آرمانی برگزار نمی شوند؛ بلکه به صورت آماری برگزار می شود! ما وقتی تئاتری را که منتخب جشنواره است می بینیم، واقعاً افسوس می خوریم که از میان این همه تئاتری که اجرا شد، چنین کارهایی انتخاب می شوند.
در صورتی که تئاتر ما یک سر و گردن از تئاترهای خارجی بالاتر است. اگر چه که معیار من خارجی و غیرخارجی نیست. منظور من خود تئاتر است که یک هنر نامیراست و همیشگی و تاریخ ساز است.
سریال «ستارخان» که یک کار تاریخی است و مخاطبان خودش را داشته است اما «افسانه هزارپایان» که از شبکه نسیم پخش شده بود، یک طنز فانتزی و نویی است. آن هم برای مخاطبی که به دیدن چنین کارهایی عادت ندارد. با این حال بازتاب این سریال را در بین مخاطبان تا الان چگونه دیدید؟
– بازتابش بسیار خوب بوده است. اگر چه چند قسمت بیشتر از این سریال پخش نشده است. شهاب عباسی قصه ای را ساخته که زمان و مکان مشخصی ندارد و در این قصه، از یک کمدی خوب استفاده کرده است تا مردم را بخنداند.
اگر چه که در «لیسانسه ها» هیچ باجی به مخاطبانش برای خنده نمی داد و اگر خنده ای هم بود، خنده فکر شده ای بود که این نوع خنده در طنز ماندگار است. از سویی دیگر ساخت «افسانه هزارپایان» هم نیازمند یک جسارت خاصی بود که در این شرایط کارگردان بیاید و قصه ای را بسازد که نه زمان دارد و نه مکان و مخاطب باید با خود قصه ارتباط برقرار کند.
به هر حال تغییر دادن ذائقه مخاطبی که با دیدن یک نوع طنز در سریالها خندیده و عادت دارد، کار مشکلی است؟
– بله، اما امیدوارم همانطور که شما گفتید این ذائقه تغییر کند و تلویزیون هم بتواند خوراک بهتری به مخاطبانش بدهد. به هر حال سروش صحت و شهاب عباسی با این دو سریال تلاش کردند تا کارهای خوب و طنز متفاوتی را به مخاطبانش ارائه بدهند.
از طرفی مردم هم برای اینکه ذائقه شان تغییر کند، گارد نمی گیرند. اتفاقاً از دیدن این نوع کارها نیز لذت می برد. اما نمی دانم چرا از چنین کارهایی آنطور که باید حمایت نمی شود.
منظور من این نیست که تلویزیون از صبح تا شب کار طنز پخش کند. اما یک سری قواعد باید در تلویزیون و تئاتر رعایت شود که متأسفانه نمی شود. از طرفی هنرمند باید برای خلق یک اثر فاخر حمایت شود. ما هنرمندانی داریم که در بدترین شرایط، بهترین را ارائه می دهند.
باید از آنها حمایت شود و به آنها توجه شود. نمی توان یک نسخه را برای چهل سال نوشت. شما ببینید جشنواره فجر امسال با سال ۷۰ چه فرقی کرده است؟ فقط دبیر جشنواره عوض شده است! هیچ تفاوتی با هم ندارند. هنر شوخی بردار نیست.
شما ببینید هنرمندانی چون: مشایخی، کشاورز و نصیریان اگر در یک کار فقط یک جا حضور داشته باشند و سر صحنه هم حرکتی هم نکنند، بی حرکتی شان هم پر از تجربه ای است که مردم را جذب می کند. آنها می دانند که سر صحنه چگونه بایستند و حرکت نکنند، اما تماشاگر را به خودشان جذب کنند.
این هنرمندان باید از هر نظری تأمین باشند، اما آیا این اتفاق افتاده است؟! نمی شود که این هنرمندان در خانه بنشینند و به جایشان افرادی به سینما و تلویزیون بیایند که یکبار مصرف هستند و توان ماندگاری ندارند. لذت هنر در رنج بردن است.
لیست آثار هنری عزت الله مهرآوران
در ادامه بیوگرافی عزت الله مهرآوران بازیگر وضعیت سفید باید بگوییم در جدولهای جداگانه میتوانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.
عزتالله مهرآوران با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان میتوان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. مهرآوران در این دوره مالکنون را به صورت مشترک با مریم معترف و در کنار آثاری نظیر سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و واقعهخوانی جهاز جادو به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی به روی صحنه برد.
آثار سینمایی عزت الله مهرآوران
سال ساخت | عنوان فیلم | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۵۳ | سایه به سایه (نوشته غلامحسین ساعدی) | ولی محمدی |
۱۳۵۴ | یک راه | علیاصغر شادروان |
۱۳۶۱ | فیدوس | عزتالله مهرآوران |
۱۳۷۰ | ایلیا، نقاش جوان | ابوالحسن داوودی |
۱۳۷۵ | هتل کارتن | سیروس الوند |
۱۳۷۶ | آژانس شیشهای | ابراهیم حاتمیکیا |
۱۳۷۶ | تارهای نامریی | حبیب اله بهمنی |
۱۳۷۶ | مرد عوضی | محمدرضا هنرمند |
۱۳۷۷ | سیب سرخ حوا | سعید اسدی |
۱۳۷۸ | مومیایی ۳ | محمدرضا هنرمند |
۱۳۸۱ | بانوی من | یدالله صمدی |
۱۳۹۰ | آتیش بازی | بهمن گودرزی |
۱۳۹۰ | خوابم میآد | رضا عطاران |
نمایشنامه های عزت الله مهرآوران
سال ساخت | عنوان نمایشنامه | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۵۰ | حجله بید | — |
۱۳۵۱ | مروارید | — |
۱۳۵۳ | عاشق کشون | — |
۱۳۶۲ | صدا کن لیلو | مجید جعفری |
۱۳۶۴ | انتظار | مسعود فروتن |
۱۳۷۲ | جبال بارز | — |
۱۳۷۳ | سجلی | — |
۱۳۷۳ | غزل واژه قصد | — |
۱۳۷۱ | لال بهنگ | — |
۱۳۷۴ | غربت | مهدی شمسایی |
۱۳۸۰ | صدایم کن فاطمه | — |
۱۳۸۰ | خیال | — |
۱۳۸۱ | پنج شنبه در گنبد صندلی | — |
۱۳۸۲ | طومار حیرت به قلم باد | — |
۱۳۸۳ | خطر مجسمه عبید جدی است | مریم کاظمی |
۱۳۸۳ | ابریشم بانو | — |
۱۳۸۴ | رکاب | — |
۱۳۸۵ | کنیزک قابله | — |
۱۳۸۶ | صاحب منصب عشق | — |
۱۳۸۳ | هنرپیشه هملت | آندرانیک خچومیان |
۱۳۸۴ | گفتگوی مکبث و اسفندیار رویینتن | — |
۱۳۸۱ | گفتگوی ژولیت و مجنون | — |
نمایشهای منتشر شده عزت الله مهرآوران
عنوان نمایش | سال ساخت |
---|---|
صدا کن لیکو | نشر سوره حوزه هنری |
انتظار | نشر سوره حوزه هنری |
سجلی | نشر حوزه هنری |
جبال بارز | نشر حوزه هنری |
قصد | نشر نمایش |
لیکو | نشر نمایش |
ابریشم بانو | نشر نمایش |
عاشق کشون | نشر فرهنگ |
رکاب | نشر آثار – نشر نمایشنامه دفاع مقدس |
آخرین دفاعیه فاطمه | نشر آثار – نشر نمایشنامه دفاع مقدس |
غزلواژه قصد | نشر نمایشنامه دفاع مقدس |
عزت الله مهرآوران در تلویزیون و نمایش خانگی
سال ساخت | عنوان فیلم | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۶۵ | داستان زندگی | صادق عبداللهی |
۱۳۷۲ | تلهتئاتر «فیزیکدانها» | رضا کرمرضایی |
۱۳۷۵–۱۳۷۴ | فروشگاه | احمد بهبهانی |
۱۳۷۸ | کژدم ۳۳ | مهدی شمسایی |
۱۳۷۸–۱۳۷۷ | بگذار آفتاب برآید | حسین مختاری |
۱۳۷۸ | هتل پیادهرو | بهمن زرینپور |
۱۳۸۲ | تلهفیلم «نسخهٔ خطی» | حسن فتحی |
۱۳۸۲ | فقط به خاطر تو | منصور فلاح |
۱۳۸۳ | غریبانه | قاسم جعفری |
۱۳۸۲ | شاهد عینی | مسعود آبپرور |
۱۳۸۶ | پیامک از دیار باقی | سیروس مقدم |
۱۳۸۵/۸۶ | تلهفیلم «با هم در خانه» | بهمن زرینپور |
۱۳۸۸ | دفترخانه شماره ۱۳ | سید وحید حسینی |
۱۳۸۷ | وضعیت سفید | حمید نعمتالله |
۱۳۹۱ | مسیر انحرافی | بهرنگ توفیقی |
۱۳۹۱ | تلهفیلم «نغمه نوروز» | سیدمحسن یوسفی |
۱۳۹۱ | دزد و پلیس | سعید آقاخانی |
۱۳۹۲ | خروس | سعید آقاخانی |
۱۳۹۳ | هفتسنگ | علیرضا بذرافشان |
— | زندگی شیرین میشود | صادق عبداللهی |
— | نگاه سوم | رضا قاسمی |
— | شاخ به شاخ | سعید آقاخانی |
— | شب هندوانه | سعید آقاخانی |
— | مردها دوبار عاشق میشوند | بهمن گودرزی |
— | شتر مرغ | — |
— | یه حرف شیرین | هادی مقدم پور |
— | یک دفاع بزرگ | — |
۱۳۹۴ | بیمار استاندارد | سعید آقاخانی |
۱۳۹۵–۱۳۹۶ | لیسانسهها | سروش صحت |
۱۳۹۷ | ایراندخت | محمدرضا ورزی |
۱۳۹۷ | ناخونک | یزدان فتوحی |
۱۳۹۸ | هیولا | مهران مدیری |
۱۳۹۸ | ریکاوری | بهادر اسدی |
۱۳۹۸ | فوق لیسانسهها | سروش صحت |
۱۳۹۸ | زیر همکف | بهمن گودرزی |
۱۳۹۹ | پدر پسری | محمدرضا حاجی غلامی |
۱۳۹۹ | خوب، بد، جلف: رادیواکتیو | محسن چگینی |
۱۳۹۹ | میخواهم زنده بمانم | شهرام شاهحسینی |
۱۴۰۰ | بچه مهندس ۴ | احمد کاوری |
۱۴۰۰ | زن زندگی مرد زندگی | غلامرضا رمضانی، مسعود شامحمدی |
١۴٠٠ | خودخواسته | علیرضا بذرافشان |
۱۴۰۰ | ساخت ایران ۳ | بهمن گودرزی |
فوت عزت الله مهرآوران
در بیوگرافی عزت الله مهرآوران آمده است: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ هژیر مهراوران، پسر مهرآوران از بدتر شدن حال پدرش که بر اثر بیماری کرونا در بیمارستان بستری بود، خبر داد. این در حالی بود که دو روز پیش شرایط بالینی ایشان امیدوارکننده و روند درمان رضایت بخش ابراز شده بود.
عزتالله مهراوران پس از ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان آتیه تهران بستری شد و پس از چند روز به کما رفت و در نهایت در شامگاه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ به دلیل ایست قلبی و عارضه ریوی ناشی از کرونا در همان بیمارستان درگذشت. او در ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
روحش شاد و یادش گرامی.