اخبار دیگران

سامانه چکاد (چک امن دیجیتال) چیست؟

در دهه‌های گذشته امنیت پرداخت‌های دیجیتالی بسیار ضعیف بود و به همین دلیل افراد نمی‌توانستند به انجام چنین پرداخت‌هایی اعتماد کنند. اما با گذشت زمان در دهه ۹۰ میلادی و اوایل دهه ۲۰۰۰ تجارت الکترونیکی رشد بسیار زیادی کرد و کم‌کم افراد زیادی به فکر امن کردن پرداخت‌های الکترونیکی افتادند.

در این مطلب قصد داریم درباره سامانه چکاد یا همان چک امن دیجیتال با شما صحبت کنیم، پس با ما تا انتهای این متن همراه باشید.

سامانه چکاد چیست؟

به طور حتم شما با مفهوم چک آشنا هستید، اما آیا از چک الکترونیکی چیزی می‌دانید؟ چک الکترونیک یکی از روش‌های پرداخت آنلاین به صورت اینترنتی است که مانند چک‌های کاغذی اعتبار دارد و استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید این نوع چک‌ها اعتباری بالاتر از چک‌های کاغذی دارند و مطمئن‌تر هستند. برای اینکه این نوع چک‌ها تأیید و اجرا شوند، سامانه‌ای راه‌اندازی شده که با نام سامانه چکاد بانک مرکزی، شناخته شده است. این بستر امن به سه بانک صادرات، پارسیان و تجارت متصل است.

مزایای استفاده از چک الکترونیکی

برای اینکه راحت‌تر بتوانید از این نوع چک استفاده کنید بهتر است ابتدا با مزایا آن آشنا شوید.

کمتر شدن تقلب و جعل چک

برای اینکه سوءاستفاده‌ از چک‌های الکترونیکی کمتر شود، امکاناتی مانند احراز هویت چندعاملی و امضای دیجیتال تعبیه شده است که از این نوع دزدی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک

برای استفاده و ارائه این نوع چک نیازی به حمل چک‌های کاغذی نیست. این موضوع کمک میکند تا دزدها نتوانند چکی را سرقت کنند یا حتی چکی گم شود.

سرعت بالای پردازش و ثبت چک

پردازش چک‌های الکترونیکی سرعت زیادی دارند و این موضوع میزان بهره‌وری معاملات تجاری را افزایش می‌دهد.

عدم نگرانی برای ثبت در سامانه

در سامانه چکاد مشکلی در ثبت چک‌های الکترونیکی وجود ندارد و مشتریان می‌توانند در کمترین زمان این کار را انجام دهند و از این سرویس استفاده کنند.

کمک به محیط‌زیست

عدم استفاده از کاغذ به نگهداری محیط‌زیست کمک بسیار زیادی می‌کند و مصرف کاغذ نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سامانه چک امن دیجیتال یا چکاد

سامانه چک امن دیجیتال به‌منظور امنیت بیشتر در پردازش چک‌های الکترونیکی توسط بانک‌ها راه‌اندازی شده است. این سامانه امکان ارسال، تأیید و پردازش چک‌های الکترونیکی را با سرعت بالا و به‌صورت آنلاین فراهم می‌کند. چکاد امکان انجام فرایندهای مختلف مرتبط با چک‌های الکترونیکی را فراهم کرده و به مشتریان بانک‌ها اجازه می‌دهد از این نوع پرداخت استفاده کنند.

به طور کلی، سامانه چکاد به تمام افرادی که قصد صدور چک الکترونیکی یا افرادی که چک الکترونیکی را دریافت کرده‌اند برای تأیید یا نقد کردن آن را دارند اجازه ورود میدهد.

پس از ورود به سامانه، باید اطلاعات مربوط به چک الکترونیکی را وارد کرده با این کار کمک کنید تا

روند نقد کردن چک‌های دیجیتال سریعتر و بدون مشکل انجام شود.

طریقه فعال‌سازی سامانه چک امن

ابتدا برنامه هامون را روی تلفن همراه نصب کرده و امضای الکترونیکی خود را ثبت کنید. برای استفاده از سامانه چکاد، باید اپلیکیشن بانکی که در آن حساب جاری دارید را نصب کرده باشید و بعد از آن سامانه چکاد را فعال کنید.

برای ورود به سامانه می‌توانید از طریق موبایل یا سایت اقدام کنید.

استفاده از موبایل

ابتدا باید موبایل بانک، بانکی که در آن حساب دارید را روی گوشتان نصب کرده و بعد از آن با نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت‌نام دریافت کرده‌اید، وارد سامانه شوید.

استفاده از سایت

به سایت هر بانکی که در آن حساب جاری دارید، بروید. بخش خدمات الکترونیکی بانک را باز کرده و از طریق همراه بانک یا نسخه وب همراه بانک می‌توانید وارد صفحه چک امن دیجیتال چکاد شوید. این گزینه در بعضی از بانک با همین نام در دسترس است، اما لطفاً به یاد داشته باشید که این گزینه در بعضی از بانک‌ها،موجود نیست نسخه موبایلی همراه بانک را برای این کار به شما ارائه می‌دهند.

گرفتن چک الکترونیک

بعد از اینکه این مراحل را طی کردید می‌توانید درخواست خود را برای دریافت چک‌های الکترونیکی ثبت کنید. بعد از زدن گزینه درخواست صدور دسته‌چک دیجیتال و انتخاب حساب‌جاری می‌توانید تعداد برگه دسته‌چک را انتخاب کنید.

با طی کردن این مراحل پیامکی با مضمون رمز یک‌بار مصرف دریافت می‌کنید و بعد از آن می‌توانید درخواست صدور دسته‌چک دیجیتال خود را به بانک موردنظر ارسال کنید. با ارسال این درخواست مراحل اداری دریافت دسته‌چک دیجیتال برای شما آغاز می‌شود.

سخن پایانی

امنیت پرداخت و انجام امور مالی در دنیای مجازی و فضای اینترنت حرف اول را می‌زند. اگر شما صاحب کسب و کاری اینترنتی هستید، باید امنیت را همه‌جوره برای مشتریان و همکارانتان فراهم کنید. استفاده از چک الکترونیکی روش پرداخت امنی برای شماست و استفاده از درگاه پرداخت مطمئن نیز روش پرداخت امن‌تری برای مشتریانتان خواهد بود.

درگاه پرداخت اینترنتی کمک می‌کند تا مشتری در فضایی امن اطلاعات حساب خود را وارد کند و دچار مشکلات سوءاستفاده دزدها نخواهند شد. با استفاده از لینک پرداخت نیز می‌توانید امنیت و سرعت بالا، کاهش خطر تقلب و جعل را به مشتریانتان هدیه دهید.

فراموش نکنید که سامانه چکاد یا سامانه چک امن دیجیتال و درگاه‌های پرداخت از سوی بانک مرکزی تأییدیه دریافت می‌کنند و محیطی امن برای فعالیت‌های مالی اینترنتی شما هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا